Sökning: "olika lärandeteorier"

Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade orden olika lärandeteorier.

  1. 21. Livsberättelser åskådliggör minnen om erfarenheter av och uppfattningar om matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Matilda Hektor; [2019]
    Nyckelord :mathematics; mathematics teaching; lower secondary school; experiences; perceptions; life stories.; matematik; matematikundervisning; högstadiet; erfarenheter; uppfattningar; livsberättelser.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har som syfte att se om elevers minnen om sina erfarenheter av och uppfattningar om matematikundervisningen går att koppla med de olika att koppla till de valda lärandeteorierna: en sociokulturell-, en kognitivistisk och en behavioristisk lärandeteori. Syftet var också att utifrån elevers berättelser om matematikundervisning uttolka positiva och negativa ståndpunkter i relation till matematikämnet och matematikundervisning. LÄS MER

  2. 22. E-sport i idrott och hälsa, hur fungerar det? En kvalitativ studie om hur lärare i e-sport planerar och genomför undervisningen i förhållande till kursplan och kunskapskrav

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Atle Malmberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : E-sport som en valbar inriktning inom idrott och hälsa specialisering har introducerats på flera gymnasieskolor i Sverige. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare som undervisar i idrott och hälsa specialisering med inriktning e-sport planerar och genomför sin undervisning i förhållande till kursplan och kunskapskrav. LÄS MER

  3. 23. Förutsättningar för lärande genom följeforskning i projekt : En studie om hur förutsättningar för lärande skapas genom löpande utvärdering i projektet Grön BoStad Stockholm

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Dayana Samba; Zainab Farrah; [2018]
    Nyckelord :on-going evaluation; project; Grön BoStad Stockholm; organizational learning; evaluation; följeforskning; projekt; Grön BoStad Stockholm; organisatoriskt lärande; utvärdering; löpande lärande utvärdering;

    Sammanfattning : I Europa satsas årligen hundratals miljoner Euro och miljarder kronor i Sverige på olika program med tillhörande projekt. Dessa projekt och program är verktyg för att skapa hållbarhet i utvecklingsarbete genom att lämna spår, lärande, i verksamheter genom förbättrade strukturer och processer. LÄS MER

  4. 24. Teori i praktik : Vilka lärandeteorier utgår lärare från i språkutvecklande arbete med nyanlända elever i årskurserna 1–3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ingela Molin; Anna Berta; [2018]
    Nyckelord :lärandeteorier; språkutvecklande arbete; nyanlända; årskurs 1–3; andraspråk; modersmål; studiehandledning; förberedelseklass; direktintegrering; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Denna undersökning söker svar på hur sju lärare i årskurserna 1–3 använder lärandeteorier i språkutvecklande arbete med nyanlända elever. Nyutexaminerade lärare behöver verktyg att använda i språkutvecklande arbete med nyanlända, eftersom ämnet svenska som andraspråk ofta saknas i lärarutbildningarna. LÄS MER

  5. 25. Embodied : En begreppsanalys och kontextuell utforskning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Wolfgang Weiser; [2017]
    Nyckelord :Embodied; embodiment; embodied mind; somatics; embodied knowledge; Embodied; praktisk kunskap; den kognitiva kroppen; embodied mind; kroppslig rörelse; somatisk kunskapsteori; somatics; införliva; förkroppsliga; inkorporera;

    Sammanfattning : Vad menar vi egentligen när vi säger att vi har det i oss eller att vi ska lära oss med alla våra sinnen och att elever ska utveckla hela sin förmåga? Denna studie är en begreppsanalys av det som man på engelska benämner embodied. Den undersöker detta i en svensk utbildningskontext och försöker finna motsvarande begrepp på svenska. LÄS MER