Sökning: "olika ledarstilar i skolAN"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden olika ledarstilar i skolAN.
1. Lärares ledarskap utifrån elevers perspektiv : /
Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för didaktik och forskning om pedagogiskt arbete (DIPA)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreläggande studie är att undersöka vilka lärares ledarstilar efterfrågas i dagens skola, och därtill undersöka vilka egenskaper hos läraren föredrar eleverna. Syftet har definierats genom en huvudfråga: Hur är en bra lärarens ledarstil enligt eleverna? För att besvara forskningsfrågan har en kvantitativ metod använts i form av enkät som besvarats av 81 elever studerar i högstadiet i Emmaboda kommun. LÄS MER
2. Körsång i skolan – en arena för utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Föreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever på estetiska programmet med inriktning musik. LÄS MER
3. Körsång i skolan – en arena för utmaningar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstraktFöreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever på estetiska programmet med inriktning musik. LÄS MER
4. Är eleverna trygga kommer lärandet på vägen : En studie om ledarskap och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka idrottslärares syn på ledarskap, samt ta reda på vilket lärande de strävar efter. Vi använde oss av följande frågeställningar; Vilka ledarstilar strävar lärarna i idrott och hälsa efter att använda? Vilka förmågor anser lärarna i idrott och hälsa att det är viktigt att ha som ledare i skolan? Vilket lärande vill lärarna i idrott och hälsa uppnå; på kort och lång sikt? Metod För att svara på dessa frågeställningar användes en kvalitativ ansats i form av intervjuer och fem lärare på grundskolor kontaktades. LÄS MER
5. På vilket sätt påverkar lärarens ledarstil elevers inflytande i undervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvantitativ metod undersöka hur begreppet elevinflytande definieras och undersöka om olika ledarstilar hos lärarna kan påverka elevers möjlighet till inflytande i undervisningen. Dessa aspekter har studerats mer ingående i ämnet idrott och hälsa och jämförts med tre andra utvalda skolämne. LÄS MER