Sökning: "olika nationaliteter"

Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden olika nationaliteter.

  1. 11. Utländskt och svenskt i kokböcker för barn. : Framställningen av olika nationaliteter i kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960- 2014

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paola Allegrini; [2020]
    Nyckelord :children’s cookbooks; representation; foreign; Swedish; nationality; discourse analysis; norms; values; the culinary Other; kokböcker för barn; representation; utländskt; svenskt; nationalitet; diskurs; diskursanalys; normer; värderingar; stereotyper; de kulinariska Andra;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera vilka nationaliteter som finns representerade, och hur utländskt och svenskt framställs i 12 kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960-2014. Först gjordes en innehållsanalys för att finna lämpliga analyskategorier för att beskriva hur nationell och icke-svensk proveniens kommer till uttryck. LÄS MER

  2. 12. “Moving forward in the past” - a historical analysis of two speeches made by Slobodan Milošević regarding historical use of nationalism and ethnicity for the employment of divisiveness and fear-mongering.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Ismar Didic; [2020]
    Nyckelord :nationalism; etnicitet; historiebruk; Storserbien; Serbien; Albanien; Kosovo; ethnicity; use of history; Milošević; Slobodan; Greater Serbia; Serbia; Albania; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Under 1990-talet bröt den före detta socialistiska federala republiken Jugoslavien upp längs sina republikers gränser, till stor del på grund av en ekonomisk och politisk kris, liksom en ökning av nationalism och etniska spänningar. Där olika nationaliteter och etniska grupper kämpade för att samexistera, och olösta etniska, nationalistiska och religiösa problem steg upp till ytan - försökte en serbisk politiker vid namnet Slobodan Milošević, att utnyttja det serbiska folkets missnöje och mobilisera det till ett splittrande och skrämmande narrativ som skulle uppnå fantasin om ett "Storserbien". LÄS MER

  3. 13. Säkerheten först! : Informationsstruktur gällande säkerhet  på en byggarbetsplats

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Martin Folkesson; Carolin Hellund; [2020]
    Nyckelord :construction site; logistics; information structure; information flow; interorganizational relations theory; network theory; safety climate theory; byggarbetsplats; logistik; informationsstruktur; informationsflöde; interorganisationell relationsteori; nätverksteori; säkerhetsklimatteori;

    Sammanfattning : It is the responsibility of the employer to keep all workers safe and to promote a healthy work environment. Though there still remain work safety concerns, the construction industry has made a lot of progress addressing these issues over the last few decades. Safety research has and will continue to be a crucial part of this improvement. LÄS MER

  4. 14. Lärares perspektiv på flerspråkighet : Teachers' perspective on multilingualism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Orre; Linnéa Fransson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; perspektiv; arbetssätt; grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundlärares perspektiv på flerspråkighet samt hur grundlärare uppger att olika arbetssätt gynnar flerspråkighet. Studien är avgränsad till grundlärare i årskurser F-3 i en kommun i Mellansverige. Studien grundas på en kvantitativ datainsamlingsmetod där digitala enkäter används. LÄS MER

  5. 15. Interkulturell Branding : En kulturell jämförelse mellan reklamfilmer och metoderna till att marknadsföra med hjälp av reklamfilm hos olika nationaliteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Joshua Clay; [2020]
    Nyckelord :Branding; Varumärkesutveckling; Reklamfilm Kultur; Nationella marknader;

    Sammanfattning : För att etablera ett varumärke bland människor behövs marknadsföring. Men hur man ska marknadsföra är en komplicerad process, då det är många delar som behövs struktureras upp för att skapa en sammanfattande kommunikation. LÄS MER