Sökning: "olika nivåer kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser innehållade orden olika nivåer kultur.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yasamin Al-Mandawi; Aftonia Aljamal; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande undervisning; språkutvecklande arbetssätt i förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur ett antal förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning samt vilka förutsättningar och förhinder de anser att de har när de använder språkutvecklande arbetssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs (1978) sociokulturella teorin om lärande, som används för att analysera tematiskt det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Tillit, misstro och motstånd : En studie av skolutvecklingsaktörers konstruktioner av skolutvecklingens villkor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :instructional; governance and management; school leader; school development; trust; mistrust; undervisnings-; styrning och ledning; skolledare; skolutveckling; tillit; misstro;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to uncover and problematize how school management and senior teachers perceive governing and management of school development processes from a perspective of trust. The research questions are the following: “Which constructs of trust emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes?” and “Which constructs of possibilities and challenges emerge among school management and senior teachers in governing and management of school development processes from a perspective of trust?” The study has a social constructivist design where a framework for evaluation of trust versus mistrust (the Trust/Mistrust matrix: TDM) was used in the analysis. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning - Ja, men hur får vi till det? : En intervjustudie med grundskollärare utifrån en specialpedagogisk infallsvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanja Sandström; Lina Ullerstam; [2023]
    Nyckelord :fokusgruppsamtal; gemenskap; gemenskapsorienterad inkludering; inkludering; samarbete;

    Sammanfattning : För att alla elever ska känna sig delaktiga i skolan behöver undervisningen vara inkluderande. Syftet med studien var att, genom fokusgruppsamtal, undersöka hur några lärare berättar om sitt arbete med inkluderande undervisning, och hur undervisningen skulle kunna utvecklas mot en gemenskapsorienterad inkludering. LÄS MER

  4. 4. ÖB beordrar framåt marsch- varför står vi kvar? : Om samspelen mellan linjeorganisation och processer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Olsson; Marcus Wallberg; [2023]
    Nyckelord :Organisationsförändring; Förändring; Tillväxt; Försvarsmakten; Kultur; Processorientering; Chefer;

    Sammanfattning : The Swedish Armed Forces is an organisation that is constantly undergoing changes. The period after the dissolution of the Warsaw Pact means that several defense decisions during the 1990s and early 2000s are enforced with extensive cuts and changed tasks for the organization. LÄS MER

  5. 5. Kriskommunikation ur ett barnrättsperspektiv : En kvalitativ studie utifrån webbplatsen Lilla Krisinfo

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Rosengren; Emilia Kindahl; [2023]
    Nyckelord :crisis communication; crisis information; children; children s rights; children s information needs; children s search for information; rhetoric; focus group interviews; kriskommunikation; krisinformation; barn; barns rättigheter; barns informationsbehov; barns informationssökning; retorik; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att nå ökad kunskap om hur myndigheter kan utveckla sin kriskommunikation med barn i åldern 12-13 år, utifrån ett barnrättsperspektiv. Webbplatsen Lilla Krisinfo har utgjort ett exempel för studien. LÄS MER