Sökning: "olika pedagogiska riktningar"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden olika pedagogiska riktningar.

  1. 1. En diskursiv studie om den danska och svenska läroplanens utsagor kring rörelser : -En historisk tillbakablick om rörelsers betydelse för förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Modig; Kristina McCulloch; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Discourse; Knowing; Movement; Statement.; Diskurs; Läroplan; Rörelse; Utsaga; Vetande;

    Sammanfattning : Barns utveckling sker i ett kognitivt, sinnligt och kroppsligt samspel, på så sätt är rörelser en central del i barns utveckling. Här står den svenska läroplanens tolkningsbarhet kring rörelsers framskrivning i kontrast till den danska holistiska framskrivningen av rörelser. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska diskurser i samhällskunskapens demokratiundervisning : En kvalitativ studie av lärares tolkning och iscensättning av läroplanspolitiska mål

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arvidsson Gustaf; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Samhällskunskap; Pedagogisk diskurs; Basil Bernstein; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka pedagogiska diskurser som framträder när samhällskunskapslärare på en västsvensk gymnasieskola talar om hur de undervisar om demokrati samt vilka diskurser som framträder genom undervisningens examinationsuppgifter. Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med fem samhällskunskapslärare samt av de prov som syftar till att examinera demokrati. LÄS MER

  3. 3. Åter till eleven - Hur återkoppling uttrycks och upplevs i en pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Andersson; My Vallentin; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; BFL; kamratrespons; stöttning och återkoppling;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper och färdigheter har under decennierna har gått från att vara en bedömning av lärande, till en bedömning för lärande. Skolverket (2016) menar att Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. ”Pedagogen ska lära ut en konstform…och som regissör måste jag tänka pedagogiskt” : en studie av teaterlärares arbete med en teaterföreställning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Landell; [2018]
    Nyckelord :teaterlärare; teaterundervisning; teaterföreställning; observationsstudie; kulturskolor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad förståelse för vad teaterlärares pedagogiska arbete med en teaterföreställning, utifrån ett mediespecifikt lärande, innebär inom kulturskolan. Utifrån syftet har följande frågor ställts: Hur kan teaterlärares arbete med en föreställning beskrivas? Hur kan teaterlärares roll i arbetet med en föreställning beskrivas? Ansatsen i studien är inspirerad av etnografi och fältforskning. LÄS MER

  5. 5. Presentationen av dopet i konfirmandarbetet : Konfirmandböckers samstämmighet med Svenska kyrkans bekännelseskrifter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Elin Danielsson Hannus; [2015]
    Nyckelord :Dop; konfirmandarbete; Svenska kyrkans bekännelseskrifter;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Svenska kyrkans bekännelseskrifter samt tio konfirmandböcker som är utgivna mellan åren 1942 och 2007. Syftet med uppsatsen är att, med utgångspunkt i Svenska kyrkans bekännelseskrifter, undersöka hur material som under modern tid varit och är vanligt förekommande i Svenska kyrkans konfirmandarbete presenterar dopet, dvs. LÄS MER