Sökning: "olika religionslärare"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden olika religionslärare.

  1. 11. Islamofobi och antisemitism i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amar Kadribegovic; Alex Sahlvall; [2020]
    Nyckelord :Islamofobi; Motverka islamofobi; Religion och lärande; Islam i undervisningen; Islamophobia; Islamophobia classroom; Islamophobia school; Antisemitism; Antisemitism classroom; Antisemitism school;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt vars syfte är att sammanställa vilken forskning det finns om hur lärare i grundskolan kan motverka islamofobi och antisemitism i klassrummet. Vår frågeställning är följande: Vad säger forskningen om vilka didaktiska och metodiska verktyg det finns för att motverka islamofobi för en religionslärare i skolan? Vad säger forskningen om vilka didaktiska och metodiska verktyg det finns för att motverka antisemitism för en religionslärare i skolan? Vår metod var att använda oss av databaser som Libsearch och ERIC via EBSCO för att hitta relevanta texter som vi kunnat använda i arbetet via våra nyckelord. LÄS MER

  2. 12. Vad säger forskningen om religionsdidaktik och dess etiska innehåll? : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Brännholm; Johan Sellberg; [2020]
    Nyckelord :Religion; sekularisering; mångfald; skola; lärare; religionskunskap; etik; didaktik och läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa tidigare forskning kring ämnet religionsundervisning i Sverige med ett fokus på dess etik samt etiska aspekter. Frågor som ska besvaras i kunskapsöversikten är följande: Hur bör religionslärare förhålla sig till undervisningen i dagens mångkulturella samhälle, hur ser etiken och de etiska aspekterna ut i religionsundervisningen och hur ska läraren bemöta dessa? Kunskapsöversikten utgår från nio vetenskapliga artiklar från tidskriften Nordidactica samt relevanta litteraturstudier och böcker med koppling till ämnet etik och religion. LÄS MER

  3. 13. Förhållningssätt i religionskunskap : En fenomenografisk studie av lärares arbete med allsidighet och likvärdhet i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2020]
    Nyckelord :versatility; equality; teaching; pedagogy; collegial learning; religious education; religious didactics; approaches; allsidighet; likvärdhet; lärararbete; pedagogik; kollegialt lärande; religionskunskap; religionsdidaktiker; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats ska vara ett praxisorienterat bidrag till såväl lärarprofessionen som till den religionsdidaktiska forskningen. Studien som presenteras här är en intervjustudie om sju verksamma lärares arbete med att undervisa i religionskunskap under styrdokumentens ledord om allsidighet och likvärdhet. LÄS MER

  4. 14. Lärares planering av Religionskunskap 1 : Utmaningar och svårigheter i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionslärare; kristendom i skolan; kursplan; planering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar söka svar på två frågeställningar, nämligen: Hur planerar lärare sin undervisning i religionskunskap 1 för att hinna med alla punkter i det centrala innehållet för kursens angivna tid, samt hur kan kristendomens status i Religionskunskap 1 bemötas. De metoder som används i uppsatsen är dels en intervjumetod med två ämneslärare i gymnasieskolan i religionskunskap 1 men även en litteraturstudie. LÄS MER

  5. 15. Identitet och livsfrågor i religionsundervisningen : en litteraturstudie om lärarens möjligheter och utmaningar i religionskunskap för årskurs 4–6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erica Rosander; Anna-Sara Andersson; [2019]
    Nyckelord :livsfrågor; identitetsutveckling; utmaningar; möjligheter; religionsundervisning; 4–6;

    Sammanfattning : Sedan 1969 har identitet och livsfrågor varit en av fyra underrubriker i det centrala innehållet för religionskunskap i årskurs 4–6. Trots 50 år i läroplanen har lärare skilda uppfattningar om hur undervisningen kring identitet och livsfrågor ska utformas. LÄS MER