Sökning: "olika sätt att arbeta med nyanlända barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden olika sätt att arbeta med nyanlända barn.

  1. 1. Studiehandledning på modersmålet : ett stöd till nyanlända och flerspråkiga elevers utveckling, generellt och med fokus på läsning i årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Gustavsson; Linda Johansson Tacacho; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förståelse; läsutveckling; nyanlända; studiehandledning på modersmålet;

    Sammanfattning : Sverige är numera ett mångkulturellt land och barn som kommer till landet ska inom en månad efter ankomst påbörja sin skolgång. Denna skolgång innebär att samtidigt som att förvärva nya ämneskunskaper förväntas de också lära sig ett nytt språk och en helt ny skolkultur, vilket är en stor utmaning för såväl elever som för personal i skolan. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och anpassningar i svensk skola : en kunskapsöversikt med fokus på nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Zinajic; Sali Saouli; [2021]
    Nyckelord :nyanlända elever; newly arrived students; inkludering; inclusion; anpassningar; svenskämnet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige har sedan 2015 tagit emot en större mängd nyanlända ensamkommande barn. Då dessa barn har rätt enligt svensk lag att gå i svensk skola, har skolorna fått utvecklas och anpassas för att de nyanlända barnen ska få en så bra skolgång som möjligt. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända barns språkutveckling - ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rynaz Rasho; Hozan Suliman; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; kommunikation; nyanlända barn; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur förskollärare arbetar med nyanlända barns språkutveckling i svenska språket och hur man kommunicerar med dessa barn i förskolan. Vi undersökte även hur förskollärare använde olika arbetssätt för att fånga barnens intresse även om dessa barn saknade kunskap i det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Integrering i fritidshem

    M1-uppsats,

    Författare :Tanju Yulman; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; Nyanlända;

    Sammanfattning : Integrering av invandrade barn har blivit allt viktigare i takt med att antalet ökat kraftigt på senare år och att en bristfällig integrering riskerar att få negativa sociala konsekvenser. Det är något som måste bli mycket bättre i våra skolor/fritidshem. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elevers utmaningar under inlärning av svenska : En undersökning av de olika faktorer som påverkar språkinlärning i svenska hos nyanlända elever på grundskola

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Farah Alkod; [2016]
    Nyckelord :nyanlända; elever; studiehandledning; inkludering; språkinlärning; språk;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till utbildning enligt FN:s barnkonvention. Syftet med mitt arbete är att undersöka nyanlända elevers utmaningar när de lär sig svenska, sett ur både ett elev- och ett lärarperspektiv. I min studie beskriver jag några faktorer som påverkar nyanlända elevers språkinlärning i svenska i grundskolan. LÄS MER