Sökning: "olika synsätt på lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 464 uppsatser innehållade orden olika synsätt på lärande.

  1. 21. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  2. 22. Elevers förundran som ett pedagogiskt verktyg i biologi- och naturkunskapsundervisning : Gymnasielärares synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Zakarias Johnsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att få syn på luckor i den egna kunskapen kan upplevas som en inre konflikt. Detta leder ofta till förundran, där personen befinner sig på ett spektrum mellan fascination och starkt tvivel. LÄS MER

  3. 23. Att bemöta elever i behov av särskilt stöd i idrott och hälsa : Sex idrottslärares erfarenheter av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Norling; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; extra anpassningar; särskilt stöd; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och bidra med kunskap utifrån några idrottslärares erfarenheter av och förutsättningar för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd. I studien har det genomförts intervjuer med sex idrottslärare som undervisar på olika låg- och mellanstadieskolor. LÄS MER

  4. 24. Förskollärare och jämställdhetsuppdraget. : Förskollärares syn på jämställdhetsuppdraget och deras strategier för att motverka begränsande könsmönster i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :My Månsson; Maja Olsson; [2023]
    Nyckelord :Könsmönster; Jämställdhetsuppdrag; Förskola; Förskollärare; Feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och myndighetsrapporter visar att förskollärare upplever ett stort tolkningsutrymme och oklarhet i arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag. Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares syn på förskolans jämställdhetsuppdrag i relation till begränsande könsmönster samt vilka strategier de använder i arbetet med att motverka begränsande könsmönster. LÄS MER

  5. 25. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER