Sökning: "olika teoretiska perspektiv musik"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden olika teoretiska perspektiv musik.

  1. 1. Gemenskap, frivillighet, öppenhet : Att göra rum för meningsfullt delande av erfarenheter och intressen i en konstnärlig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johan Björck; [2024]
    Nyckelord :Art education; Self-initiated learning; Mutual learning; Bildpedagogik; folkhögskola; egeninitierat lärande; intressedrivet lärande; konstnärligt förhållningssätt; individuell konstnärlig process; personligt bildspråk;

    Sammanfattning : Denna studie diskuterar och problematiserar kring hur deltagare i en konstnärlig kurs involverar och delar med sig av personliga erfarenheter och intressen. Studien intresserar sig särskilt för olika sätt som kursdeltagare delar med sig på och vilka förhållanden och förutsättningar som upplevs påverka möjligheterna till detta. LÄS MER

  2. 2. Musik i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jimmy Marcus Sjöstrand; Mattias Manne; Mikael Nyborg; [2023-10-19]
    Nyckelord :identitetsskapande; hälsa; musik; ramfaktorer; fritidshem; lärare i fritidshem; musicking; socialkonstruktionism; didaktik; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Musikens roll i fritidshemmet är generellt sett ett område där det finns en betydligt liten mängd forskning om hur musik används inom fritidshemmets kontext. Syftet med vår studie är att undersöka hur musikundervisning konstrueras i fritidshem i ett didaktiskt perspektiv, enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik. LÄS MER

  3. 3. Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carl Asker; [2023]
    Nyckelord :Kompositionsundervisning; formativ bedömning; musikalisk förståelse; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. LÄS MER

  4. 4. Afrobeats to the world! : En kvalitativ studie om uppkomsten av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miracle Ezekiel; [2023]
    Nyckelord :Afrobeats; kulturell identitet; musik; gemenskap; diaspora; afrikanskt;

    Sammanfattning : Afrobeats är ett exempel på växande global musikkultur som tillåter människor speciellt unga från den afrikanska diasporan att uppleva känslan av en gemensam kulturell identitet samt erfara en sammanlänkning till sina afrikanska rötter. Syftet med denna studie är att undersöka Afrobeats roll i skapandet av en gemensam kulturell identitet bland unga vuxna från den afrikanska diasporan. LÄS MER

  5. 5. Musikundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om samundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :Co-teaching; förskola; musikdidaktik; musik; samundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt År 2010 blev förskolan en egen skolform, och i den senaste revideringen av förskolans läroplan, som kom 2018, ingår även undervisning i uppdraget. Denna studie undersöker ett samarbetsprojekt där studenter från den musikprofilerade förskollärarutbildningen vid Malmö universitet har fått tillfälle att bedriva musikundervisning i förskolan tillsammans med professionella musiker. LÄS MER