Sökning: "olika teoretiska perspektiv på lärande i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 195 uppsatser innehållade orden olika teoretiska perspektiv på lärande i förskolan.
21. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER
22. Pedagogers kommunikationssätt med flerspråkiga vårdnadshavare i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet kommunicerar med flerspråkiga vårdnadshavare. Fokuset log på att undersöka vilka strategier pedagogerna har tillgång till i informella respektive formella möten med flerspråkiga vårdnadshavare. LÄS MER
23. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER
24. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER
25. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar kring det specialpedagogiska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Specialpedagogik är en stor del del av förskolans dagliga verksamhet och i styrdokument betonas alla barns rätt till en likvärdig förskola. Men trots att specialpedagogiken finns i styrdokumenten kan det utföras på olika sätt och med hjälp av olika perspektiv i verksamheterna. LÄS MER