Sökning: "olika teoretiska perspektiv på lärande i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 195 uppsatser innehållade orden olika teoretiska perspektiv på lärande i förskolan.

  1. 21. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Willner; [2023]
    Nyckelord :Egenupplevd kreativitet; kreativa förmågor; kreativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers kommunikationssätt med flerspråkiga vårdnadshavare i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nora Kiqiki; Lejla Imsirovic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Inkludering; Kommunikation; Strategier; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolans verksamhet kommunicerar med flerspråkiga vårdnadshavare. Fokuset log på att undersöka vilka strategier pedagogerna har tillgång till i informella respektive formella möten med flerspråkiga vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 23. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Andersson Näsström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Pedagoger; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER

  4. 24. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Andreasson; Helena Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; children’s verbal expressions; children’s perspective; children’s perception; “everyone gets to join”; peer relationships; dilemma; Inkludering; exkludering; barns verbala uttryck; barns perspektiv; barns uppfattningar; alla får vara med ; kamratrelationer och dilemma;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar kring det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Tapper; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärares uppfattningar; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Specialpedagogik är en stor del del av förskolans dagliga verksamhet och i styrdokument betonas alla barns rätt till en likvärdig förskola. Men trots att specialpedagogiken finns i styrdokumenten kan det utföras på olika sätt och med hjälp av olika perspektiv i verksamheterna. LÄS MER