Sökning: "olika utvecklingsteorier för barn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden olika utvecklingsteorier för barn.

  1. 1. Jag var med men det kändes att jag inte var med dom : Elevers erfarenheter av att byta till grundsärskolans läroplan och läsa integrerat i samma klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Torselius; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; integrerad undervisning; grundsärskola; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Mycket lite är forskat kring integrerade elever som läser efter grundsärskolans läroplan inomramen för den vanliga grundskolan. Detta arbete undersöker tre elevers erfarenheter av attunder sin skoltid börja läsa enligt grundsärskolans läroplan. I arbetet studeras hur dettapåverkar eleverna och deras syn på sig själva. LÄS MER

  2. 2. "Kan vi köpa den bilen, mamma?" : En studie om hur föräldrar upplever att deras barn påverkas av tevereklam

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Daniel Ulvenfalk; Anton Larsson; [2014]
    Nyckelord :affections; children; commercial; effects; TV; barn; effekter; påverkan; reklam; TV;

    Sammanfattning : I dagens konsumtionssamhälle bombarderas tevepubliken ständigt med reklamfilmer om olika produkter och tjänster. Trots ett konvergerande medielandskap med en uppsjö nya teknologiska innovationer har televisionen bevarat sin starka ställning i de svenska folkhemmen och är fortfarande det mest frekvent använda mediet bland barn. LÄS MER

  3. 3. Inskolning - Hur påverkas små barn av olika inskolningsmodeller i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Brynolf Pedersen; [2013]
    Nyckelord :inskolning; inskolningsmodeller; anknytning; barnperspektiv; psykosocial-utveckling; tvåveckorsmodellen; tredagarsmodellen;

    Sammanfattning : Syftet är att göra en undersökning om olika inskolningsmodeller av barn i ett års ålder utifrån ett barnperspektiv. Mina frågeställningar är: Finns det några avgörande för- och nackdelar med de olika modellerna? Hur upplever föräldrar och pedagoger (förskollärare och barnskötare kommer att benämnas som pedagoger i studien) de olika inskolningsmodellerna utifrån barnets behov? Vad kännetecknar en god inskolning? Spelar barnets ålder någon roll? Det finns inte någon exakt vetenskap eller forskning om de olika modellerna. LÄS MER

  4. 4. "Det kanske är nån tradition eller gott, man får inte dricka det så ofta" : En kvalitativ intervjustudie om åttaåringars föreställningar om alkohol

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Filippa Risbecker; Mia Simonsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med uppsatsen är att belysa barns föreställningar om alkohol och dess påverkan.  Frågeställningar:  Vilka tankar har barn om alkohol? Finns det några genomgående teman och trender i barnens föreställningar om alkohol? Hur beskriver barn alkohol och människors beteende i samband med alkohol? Metod  Denna studie har utförts med kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelse och förståelse av sin habilitering : En intervjustudie med sex barn med funktionshinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Psykologiska institutionen

    Författare :Linda Hanneberg; [2005]
    Nyckelord :Barn med funktionshinder; habilitering; intervjuer;

    Sammanfattning : Habiliteringen syftar till att främja barn med funktionshinders funktionsförmåga för att öka förutsättningarna för delaktighet i samhället. Habiliteringsplanering är ett sätt för barnet att delta i utformandet av habiliteringen. LÄS MER