Sökning: "om IKEA"

Visar resultat 1 - 5 av 272 uppsatser innehållade orden om IKEA.

  1. 1. Externkommunikation vid nedläggning av projekt : En fallstudie om IKEAs nedläggning av IKEA-katalogen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Lindenius; Ida Romppala; [2023]
    Nyckelord :Projekt; projektnedläggning; externkommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring hur företag kommunicerar med sina kunder vid nedläggning av projekt. Detta har undersökts med utgångspunkt i hur IKEA kommunicerade med sina kunder efter nedläggning av IKEA-katalogen. Det teoretiska ramverket utgör teorier kring projektnedläggning och kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  3. 3. Multi-Class Classification for Predicting Customer Satisfaction : Application of machine learning methods to predict customer satisfaction at IKEA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Stina Backerholm; Malin Börjesjö; [2023]
    Nyckelord :Multi-Class Classification; Imbalanced Data; Machine Learning; Multi-Klass Klassifisering; Obalanserat Data; Maskininlärning;

    Sammanfattning : Gaining a comprehensive understanding of the features that contribute to customer satisfaction after contact with IKEA’s Remote Customer Meeting Points (RCMPs) is essential for implementing effective remedial measures in the future. The aim of this project is to investigate if it is possible to find key features that influence customer satisfaction and to use these to predict customer satisfaction. LÄS MER

  4. 4. Relationer mellan styrsystem på IKEA : En studie om företagskulturens relation med den cybernetiska och administrativa styrningen utifrån ett ledar- och medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sunita Walizai; Thilde Lund; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; cybernetic control; administrative control; management control systems; communicating organizational culture; cultural control; organizational structure; policies and procedures; budget; financial measurement systems; non-financial measurement systems; hybrid measurement systems and management control package.; Företagskultur; cybernetisk styrning; administrativ styrning; styrsystem; förmedling av företagskultur; kulturstyrning; organisationsstruktur; policyer och tillvägagångssätt; budget; finansiella mätsystem; icke finansiella mätsystem; hybridmätsystem och styrpaket.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Traditionellt sett förknippas ekonomistyrning med den formella styrningen och mycket fokus har därmed lagts på den formella styrningen. Eftersom företag idag påverkas av kultur på olika sätt, kan den formella styrningen kompletteras med den informella styrningen. LÄS MER

  5. 5. För vissa är det en klocka, för andra är det ett märke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Lindqvist; Ludwig Pettersson; Eddie Sun Wang; [2023]
    Nyckelord :Engagement; low-high involvement; Personality; identity; interest; Symbolic consumtion; Business and Economics;

    Sammanfattning : This report explores the dynamics of consumer behavior, with a particular focus on brand loyalty and engagement. Through qualitative interviews with five participants, the study examines how individuals’ characteristics, such as background, interests, and lifestyle, influence their relationship with brands. LÄS MER