Sökning: "om dåtid nutid framtid"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden om dåtid nutid framtid.

  1. 1. Multimodalt lärande i historieundervisningen : En ämnesdidaktisk intervjustudie med F-3 lärare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fredrika Åkerlund; Elsa Swenzén; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; gestaltande arbetssätt; skönlitteratur; multimodalt lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar utifrån intellektuella och fysiska artefakter i historieundervisningen? Hur beskriver F-3 lärare att elever utvecklar sitt historiemedvetande?Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar med multimodala arbetssätt som pedagogiskt drama,lekpedagogik och skönlitteratur för att utveckla elevernas historiemedvetande? Detta är de forskningsfrågor som vi har undersökt i vår studie. Studiens syfte är att undersöka hur F-3 lärare förhåller sig till begreppet historiemedvetande och vilka arbetssätt de använder sig avför att utveckla elevernas historiemedvetande. LÄS MER

  2. 2. FaR from over : En intervjustudie om olika regioners arbete med Fysisk aktivitet på Recept

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Tomas Burvall; Kim Jonas Tjernberg; [2022]
    Nyckelord :Subventioner; folkhälsa; levnadsvanor; aktivitetsarrangörer; Fysisk aktivitet på recept;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är ett av det vedertagna sätt till att främja hälsa inom sjukvården i dagens Sverige och rekommenderas främst till patienter med olika diagnoser såsom diabetes typ 2, övervikt och fetma. Fysisk aktivitet på recept, FaR, är ett verktyg framtaget som ett behandlingsalternativ för att minska ohälsa och förskrivningen av farmaceutiska preparat. LÄS MER

  3. 3. Dåtid-Nutid-Framtid? : En översikt om begreppet historiemedvetande inom forskning och i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Nilsson; Gamze Durmaz; [2022]
    Nyckelord :Historiedidaktik; Historiemedvetande; Historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och presentera forskningsläget kring historiemedvetande. Arbetet fokuserar på att redogöra för hur begreppet historiemedvetande definieras inom forskning, vilken relation begreppet har med den svenska skolans styrdokument, samt presentera forskning kring hur historiemedvetande kan utvecklas hos elever. LÄS MER

  4. 4. "Kvart-i-ge-upp" : Dåtid, nutid och framtid i Tone Schunnessons Dagarna, Dagarna, Dagarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Lova Rudin; [2022]
    Nyckelord :Revolutionär tid; Revolutionary Time; Tone Schunnesson; Dagarna; Fanny Söderbäck; Julia Kristeva; Luce Irigaray; Skillnad; Difference; Krononormativitet; Gerard Genette; Narratologi; Analeps; Förlåtelse; Tid; Time; Dåtid; Nutid; Framtid; Dag; Natt; Cyklikalitet; Cykliskt tid; Linjär tid; Linjäritet; Feministisk tid; Amelie Björck; Mara Lee; Förändring; Lögn; Spegel; Mimesis; Förskjutning; Förhandling; Låst framtid; Mönster; Grammatik; Kropp; Affekt; Sinnlighet; Sinnligt; Tempus; Feminism; Bibbs; Relation; Cirkel; Spiral; Natur; Kvinnlig tid; Women s Time; Cykler; Patriarkatet; Kristeva; Irigaray; Söderbäck; Schunnesson; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En undersökning av manifestationer av revolutionär tid i Tone Schunnessons Dagarna, Dagarna, Dagarna, utifrån Fanny Söderbäcks beskrivning av konceptet i hennes Revolutionary Time: On Time and Difference in Kristeva and Irigaray. Uppsatsen utreder förekomsten av det som Söderbäck kallar revolutionary time (i uppsatsen revolutionär tid) och vilken effekt dessa manifestationer får på läsningen av Schunnessons roman, utifrån en narratologisk och tematisk metod. LÄS MER

  5. 5. Black in the Ivory Tower: The Subversiveness of Black Women at Lund University

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Elsa Mertala; [2022]
    Nyckelord :Academia; Black women; labour; subversiveness; Lund University; Swedish Exceptionalism; Akademin; svarta kvinnor; arbete; subversiv; Lund universitet; svensk exceptionalism; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : In Sweden the research about Black people’s experiences in academia is quite limited, because of a self-image that is colourblind which prevents the acknowledgement of Black existence (practice, thought, bodies). This thesis is a cultural analytical attempt to contribute and widen the research field of critical studies in Swedish academia, through exploring Black female’s emotional and body experiences in the spatiotemporal space of Lund University. LÄS MER