Sökning: "om dans"

Visar resultat 1 - 5 av 539 uppsatser innehållade orden om dans.

  1. 1. “DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ÄR DEN SOM ALDRIG DANSAR” En kvalitativ intervjustudie om äldre personers upplevelser av gammaldans utifrån ett hälsoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lina Andersson; Elin Boström; [2024-03-27]
    Nyckelord :Traditionell dans; äldre personer; hälsa; gemenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att åldras är en naturlig process som kan leda till förändringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan påverka äldre personers hälsa och delaktighet. Arbetsterapeuter möter äldre personer i sin vardag för att delvis upprätthålla hälsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt främja självständighet och deltagande i aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  3. 3. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  5. 5. Écrire sans exclure. Analyse de l’utilisation de l’écriture inclusive dans la presse française

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Tove Lindberg; [2024-02-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att studera frekvensen av könsinkluderande språk i tre av de mest lästa dagstidningarna i Frankrike: Le Monde, Le Figaro och Libération. För att genomföra en korpusanalys av tidningstexter bestående av totalt 12 285 ord valdes tre av de mest frekventa kategorierna av könsinkluderande språk ut. LÄS MER