Sökning: "om för och nackdelar om mobbning"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden om för och nackdelar om mobbning.
1. Hur används digitala redskap i skolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : IKT och digitala redskap är något som ständigt förändras, utvecklas och blir en allt större del av undervisningen i den svenska skolan. Syftet med studien är att undersöka hur IKT används i undervisningen och hur eleverna ser på användningen av IKT, både fördelar och nackdelar. LÄS MER
2. Mobiltelefonen, konfliktämne eller hjälpmedel i skolan? : En studie om elevers och lärares syn på mobiltelefonens för- och nackdelar i skolan.
M1-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever och lärare anser om att använda mobiltelefonen som hjälpmedel i skolan. Fungerar den bra som hjälpmedel eller väger nackdelar som konflikter med elever angående användningen och risken för kränkningar över till dess nackdel? Undersökningen genomfördes med enkäter samt uppföljande intervjuer med lärare och elever. LÄS MER
3. Mobbning : en undersökning om antimobbningsarbete
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Detta examensarbete belyser hur svenska skolor arbetar mot mobbning. Mobbning är ett stort problem som orsakar stor oro bland skolbarn. 1969 ville läkaren Peter-Paul Heinemann uppmärksamma mobbning då han upptäckte att många barn blev mobbade och att vuxna inte brydde sig. LÄS MER
4. Stor klass eller liten grupp? Elevers erfarenheter av olika undervisningsformer
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Då elever har olika förutsättningar att lyckas i skolan kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. I en del kommuner har man inom grundskolan valt att ha även små undervisnings-grupper för elever som av någon anledning inte kunnat tillgodogöra sig undervisningen i den stora klassen. LÄS MER
5. Vägar till en skola för alla : kantad av hinder eller möjligheter?
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera vilka åsikter lärare inom grundskolan och särskolan har om en skola för alla, utifrån ett perspektiv som lyfter fram elever i behov av särskilt stöd. Fokus ligger på vilka förändringar som behöver ske inför genomförandet av en skola för alla samt vilka fördelar respektive nackdelar en skola för alla kan medföra för eleverna. LÄS MER