Sökning: "om lek och rörelser i förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden om lek och rörelser i förskola.

  1. 1. Förskolans fysiska miljö : rummens utformning och användning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victoria Hansson; Caroline Eek; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; förskola; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den fysiska miljön i två förskolor, hur rummen är utformade, hur olika flöden ser ut i dessa rum samt vad barnen gör när de befinner sig i de olika rummen. Vårt syfte med studien var att undersöka relationen mellan den fysiska miljön och barns rörelser samt aktiviteter i den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Motorik, inlärning och rörelseglädje : En kvalitativ intervjustudie på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Widén; [2014]
    Nyckelord :Preschool; motor skills; learning; happiness of physical activities; children; teacher.; Förskola; motorik; inlärning; rörelseglädje; barn; pedagog.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte har varit att undersöka vilka uppfattningar pedagogerna har om barns kroppsliga rörelser i verksamheten, både i den fria spontana leken och i de planerade rörelseaktiviteterna. De har även fått dela med sig av sina tankar om barns möjligheter till rörelser i verksamheten och hur de ser att det påverkar barnens motoriska utveckling, inlärning och rörelseglädje. LÄS MER

  3. 3. ” När jag hör Erik Saade måste kroppen röra sig. ”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Götborg; [2012]
    Nyckelord :Rörelse; improvisation; rytmik; lek och rum.;

    Sammanfattning : Syfte/Frågeställning:Studiens syfte är att undersöka hur barn använder sig av rörelser i deras lek på förskolan som kan vara ettkomplement för rytmiklektioner. Mitt intresse är att försöka synliggöra barns rörelseaktiviteter och uttryck iförskolan för att få större förståelse för hur barn rör sig. LÄS MER

  4. 4. Pärlor mot kottar : barns finmotoriska träning mellan I ur och skur-förskolor och förskolor utan den inriktningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Mathilda Karlsson; Leila Abrahamsson; [2012]
    Nyckelord :fine motor ability; motor ability; I ur och skur; outdoor education; preschool; reading and writing skills; finmotoriska förmågor; motorik; I ur och skur; utomhuspedagogik; förskola; läs- och skrivförmågor;

    Sammanfattning : De finmotoriska förmågorna är oerhört viktiga vad det gäller den mänskliga läs- och skrivförmågan, då handen behöver vara tränad för att göra små rörelser och ögonen ska kunna följa dessa rörelser. Barn som har svårigheter med de finmotoriska förmågorna blir beroende av andra, då de kan få svårt att klara av vardagliga bestyr så som att klä på sig själva och använda bestick. LÄS MER