Sökning: "om normalitet och makt i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden om normalitet och makt i skolan.

  1. 1. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  2. 2. Mellan framtidstro och förtvivlan : om sju ungdomars syn på att leva med diagnos

    Magister-uppsats,

    Författare :Julius Merino; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; makt; styrning; självtekniker; självuppfattning; normalitet; avvikelse och inifrånperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kasta ljus på ungdomars syn att leva med diagnos, närmare bestämt hur och på vilket sätt diagnosen kan forma individen. Uppsatsen utgår från Michel Foucaults teorier om makt och styrning. LÄS MER

  3. 3. Goda relationer, motivation och genusmedvetenhet : En studie om flickor med ADHD och skolcoacher

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanna Winberg Sundin; Mio Volden Lundegård; [2017]
    Nyckelord :ADHD; anpassningar; genus; kategoriskt perspektiv; oro; relationellt perspektiv; skolfrånvaro; skolcoacher; särskilt stöd; utåtagerande beteende; ångest; överlämning.;

    Sammanfattning : Specialpedagogiska frågeställningar handlar bland annat om normalitet och avvikelse, integrering, delaktighet, lärande, makt och inkludering enligt Jakobsson & Nilsson (2011). Det är utifrån de specialpedagogiska frågeställningarna som vi har valt att undersöka hur flickor som fått diagnosen ADHD under senare delen av sin skoltid, eller till och med efter att de slutat skolan, har upplevt sin skolgång. LÄS MER

  4. 4. Den som ger sig in i leken får leken tåla! : En studie om barns maktlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Susan Barashi; Patricia Kroik; [2015]
    Nyckelord :Makthandlingar; socialisation; maktlekar; konflikter; vänlig maktutövning; styrkeförhållanden; barn; beteendenormer.;

    Sammanfattning : Our essay is about children's exercise of power, oppression or domination in games or when playing on school grounds with one and other. We thought it would be interesting to look into how children in preschool and up to the fifth grade use power acts respective power plays in leisure-time. LÄS MER

  5. 5. Normalitet eller avvikelse? : En empirisk undersökning av olika skolaktörers förståelse av fenomenet inlärningssvårigheter hos elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mattias Dahlstedt; [2014]
    Nyckelord :grundskola; normalitet; avvikelse; inkludera; exkludera; inlärningssvårigheter; makt och normkritik;

    Sammanfattning : Skolan befinner sig i en kontext där diskussioner om inkludering, exkludering, normalitet och avvikelse ständigt aktualiseras. Frågor som på ett eller annat sätt försätter eleverna ofrivilligt i ett inom eller utanförskap. LÄS MER