Sökning: "om nya språket lyfter"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden om nya språket lyfter.

  1. 1. Kooperativt lärande & elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med kooperativt lärande för att utveckla elevers muntliga förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Laila Houssami El Halabi; Iman Bel Haj; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; positivt ömsesidigt beroende; samspel; samarbete; muntlig förmåga; sociokulturella perspektivet; par- och grupparbete; F–3; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma grundskolelärare F-3 arbetar med att utveckla elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska utifrån kooperativt lärande. Kooperativt lärande, KL, är ett förhållningssätt som innebär att lärandet sker genom samarbete och i samspel med andra elever. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet : Pedagogernas språkutvecklande arbetssätt på den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Selimi; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagogernas arbetssätt; flerspråkig förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Sveriges samhälle präglas av mångkulturalitet, vilket i sin tur ställer nya krav på förskolan som är en viktig mötesplats för barnen med olika kulturella bakgrund. Med anledning av detta är det av stor vikt att pedagoger möter  alla barns språk med nyfikenhet och intresse, vilket i sin tur motiverar barnen  att bli mer engagerade och känna sig mer delaktiga i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Vuxenvärlden har svikit : specialpedagoger och speciallärare om matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wenäll; [2020]
    Nyckelord :diskriminering; resurser; samverkan; segregation;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i de senare årens utmaningar med underkända matematikbetyg bland flerspråkiga elever i svensk skola. Dess syfte var att undersöka och skapa kunskap om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av matematiksvårigheter bland flerspråkiga elever i grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jihad Khalil; [2019-03-28]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; hemspråk; flerspråkighet; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka fördelar, svårigheter, utmaningar och framgångsfaktorer uppstår i samband med detta uppdrag? Teori: Studien om modersmålsundervisning utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Vad säger ett bedömningsmaterial om en elevs läs- och skrivkompetens? : En komparativ studie mellan ett reduktionistiskt och ett holistiskt bedömningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Martina Kara; Elin Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Bedömningsmaterial; DLS; Nya språket lyfter!; läs- och skrivkompetens; reduktionistiskt perspektiv; holistiskt perspektiv; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa innehållsanalys utgår ifrån två bedömningsmaterial med fokus på årskurs 4–6, Diagnostiska material för analys av läs- och skrivförmåga (DLS) och Nya språket lyfter!. Dessa representerar ett reduktionistiskt- samt ett holistiskt perspektiv på läs- och skrivutveckling. LÄS MER