Sökning: "om stockholms"

Visar resultat 16 - 20 av 5497 uppsatser innehållade orden om stockholms.

  1. 16. Kontinuiteten av bilaterala relationer : En förklarande studie om kontinuiteten i EU-Indien relationerna trots aktörernas skilda positioneringar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lundström Marcus; [2024]
    Nyckelord :EU-Indien; bilaterala relationer; skilda positioneringar; kontinuitet; kritiskt moment; social konstruktivism; kulturella anarkier; idéer; strukturer; via media; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : This study explores the bilateral relationship between the European Union (EU) and India amidst the critical juncture that has been the Russian invasion of Ukraine in February of 2022. The study was motivated by the simultaneous empirical and theoretical puzzle that was theseemingly continuous development of bilateral relations, albeit the differing positions of the EU and India in relation to the Russian invasion of Ukraine. LÄS MER

  2. 17. Är barns lek i fara? : En kvalitativ studie om pedagogernas syn och förhållningssätt kring lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amandine Benziane; Nina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Lek; Förskollärare; Synsätt; Praktik; Läroplansteori; Ramfaktorteori; Barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur leken realiseras i förskolan samt hur denna realisering påverkas av olika faktorer, för att förstå om och hur leken kan vara i fara i den svenska förskolan. Det är en kvalitativ studie som utgår från läroplans- och ramfaktorteori. LÄS MER

  3. 18. Jag tänker att inkludering kanske inte ser likadan ut för alla barn : En kvalitativ intervjustudie om barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monika Poltorak; Sandra Sliwonik; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sam-varo; sam-verkan; pedagogiskt förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare samtalar om och tillämpar sitt arbetssätt för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer av verksamma förskollärare på fem olika förskolor i Stockholm. LÄS MER

  4. 19. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Saliba; Merve Celebioglu; [2024]
    Nyckelord :Samverkan; samarbete; hem; förskola; vårdnadshavare; förskollärare; relationer; kommunikation; samtal dialog; verktyg; inflytande; delaktighet; engagemang.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares berättelser om hur de samarbetar med vårdnadshavarna samt hur detta samarbete påverkar förskolans verksamhet och barnets utveckling. I studien undersöker vi vilka metoder förskollärarna använder sig utav för att skapa goda samarbeten med vårdnadshavarna. LÄS MER

  5. 20. Våld i nära relation, det yttersta uttrycket för ojämställdhet mellan män och kvinnor? : En kvalitativ studie om Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas beskrivning och kunskapsbruk av våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Frida Bogren; Olivia Gabrielsson; [2024]
    Nyckelord :Våld i nära relation; Socialdemokraterna; Sverigedemokraterna; kunskap; kunskapsbruk; tematisk analys; kriminalpolitik; valence-issue; WPR;

    Sammanfattning : 7 år har passerat sedan metoo-rörelsen inleddes, vilket lett till uppmärksammandet av våld i nära relation och mäns våld mot kvinnor. Sveriges politiker har sedan dess infört en rad åtgärder i syfte att motverka våldet, något som tyder på att våld i nära relation är en viktig politisk fråga även idag. LÄS MER