Sökning: "om stress hos barn i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden om stress hos barn i förskolan.

  1. 11. Kränkande behandling i förskolan : Enkätstudie om förskollärares uppfattning av kränkande behandling och likabehandlingsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Lo Eriksson; Louise Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kränkande behandling; likabehandling; trakasserier;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att öka kunskapen kring kränkande behandling inom förskolan. Med enkätstudie som metod undersökte vi hur förskollärare uppfattar likabehandlingsarbetet kring barn som blir utsatta för kränkande behandling inom förskolan. Att utsättas för kränkande behandling skadar självkänslan och självbilden hos barnet. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares möte med barns olika socioekonomiska förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Sundström; [2019]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; hemförhållanden; kompensatoriskt uppdrag; reproducering; socioekonomiska förutsättningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen kring hur förskollärare uppmärksammar och agerar utifrån barns skilda socioekonomiska förutsättningar. Frågeställningarna ramar in arbetet ytterligare och fokuserar på tre delar, vilka skillnader som förskollärarna ser utifrån barns skilda socioekonomiska förutsättningar, hur de bemöter dem samt om förskolan reproducerar skillnader. LÄS MER

  3. 13. Förskolepersonalens emotionella kompetens och känsloreglering : En litteraturstudie om neuroplasticitetens potential för emotionell utveckling i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Säterborg; [2019]
    Nyckelord :Känslor; känsloreglering; emotionell utveckling; emotionell kompetens; förskolepersonal; utbildning; neuroplasticitet;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien syftar till att undersöka hur förskolepersonalens känsloreglering och strategier för att arbeta med känslor kommer till uttryck i aktuell forskning. Litteraturstudien ämnar även att ta reda på hur forskningen kan användas i förskolepersonalens yrkesroll. LÄS MER

  4. 14. Vuxnas kränkningar av barn i förskolan : Uppfattningar om och arbetssätt mot kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Höglund; Elsa Wärnsäter; [2019]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; förhållningssätt; makt; postmodernitet;

    Sammanfattning : Enligt de lagar och styrdokument som reglerar förskolans verksamhet ska förskolan säkra varje barns omsorg och trygghet, och inget barn ska behöva utsättas för kränkande behandling. Trots det förekommer det att verksam personal i förskolan utsätter barn för såväl fysiska som psykiska kränkningar. LÄS MER

  5. 15. ”Jag ser att barnen mår dåligt" : En studie om hur förskollärares stress påverkar omsorgen och undervisningen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Hedlund; Jennica Sebelius; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; stress; omsorg; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är barnens egen första arbetsplats. Det är oftast här de vistas den största delen av dagen. Det är även här som pedagoger ska lägga grunden för det livslånga lärandet och se till att barnen får all den omsorg de behöver. LÄS MER