Sökning: "om teoretiska perspektiv och synsätt på läs och skrivutveckling"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden om teoretiska perspektiv och synsätt på läs och skrivutveckling.

  1. 1. En professionell verktygslåda? : En kvalitativ studie av sex speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Maria Larsson; Cecilia Lindvall; [2018]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; speciallärare; läs- och skrivutveckling; Phonics och Whole language.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är övergripande att beskriva och diskutera några speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling i grundskolan. Urval och utbildningsnivå för de elever som beskrivs har varit från förskoleklass till årskurs fem. Uppsatsen bygger på ett induktivt förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Fridbrandt; [2015-10-19]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivundervisning; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar med, inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer. Frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling på skol-, grupp- och individnivå? • Vad i uppfattningarna kan kopplats till ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv? Teori: Ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv (Persson, 2011) på specialpedagogik utgör den teoretiska utgångspunkten i studien. LÄS MER

  3. 3. När, hur och varför? : En studie om synen på stavning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Veronica Bjerges; Åsa Haglund; [2007]
    Nyckelord :spelling; spelling mistakes; teaching spelling; reading and writing development; reading; writing; curriculum standards; teacher education; pupils´ thoughts; stavning; stavningsutveckling; elevers tankar; stavfel; stavningsundervisning; läs- och skrivutveckling; läsning; skrivning; styrdokument; lärarutbildning; elevers tankar;

    Sammanfattning : Stavning handlar ej enbart om att stava rätt! Att lära sig stava kan vara en hjälp i en individs läs- och skrivutveckling. Genom att lära sig stava kan det bli lättare att lära sig läsa, samtidigt som läsningen kan bidra till att lära sig stava. LÄS MER