Sökning: "om undersökning av grammatik"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden om undersökning av grammatik.

  1. 1. Kontrastive Studie der Übersetzung schwedischer Modalverben in Viveca Stens Roman Offermakaren ins Deutsche : Kann eine Klassifizierung nach der Systemisch-Funktionellen Grammatik ein Muster aufzeigen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Böiers; [2024]
    Nyckelord :Modalität; Halliday; SFG;

    Sammanfattning : Inom den systemisk-funktionella grammatiken delas modalitet in i fyra olika modalitetstyper. De är SANNOLIKHET, VANLIGHET, FÖRPLIKTELSE och VILLIGHET. I denna kontrastiva studie undersöks hur de tre svenska modalverben böra, skola och kunna tagna ur en svensk nutidsroman kan klassificeras i dessa modalitetstyper. LÄS MER

  2. 2. Är du medveten om att du är ett subjekt? : En undersökning av grammatikens ställning i styrdokumenten för grundskola och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofia Pekkari Ericsson; [2023]
    Nyckelord :språkliga normer; språkriktighet; tematisk analys; grammatik;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study the place and function of grammar as a teaching area in the policy documents for compulsory and upper secondary school in Sweden. Furthermore, the essay aims to examine potential similarities and differences regarding grammar in the documents of the different school forms. LÄS MER

  3. 3. Kilkonstruktionen och kilhierarkins syntaktiska villkor under yngre fornsvenska och äldre nysvenska

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :John Ankarström; [2023]
    Nyckelord :historisk syntax; generativ grammatik; kilkonstruktionen; kilhierarkin; Stylistic Fronting; Minimal Link Condition;

    Sammanfattning : Kilkonstruktionen, dvs. framflyttningen av ett satsled till en position före det finita verbet i en sats utan synligt subjekt, har i tidigare forskning visats bestämmas av en särskild hierarki, en kilhierarki, som styr valet av kil. LÄS MER

  4. 4. "Kvart-i-ge-upp" : Dåtid, nutid och framtid i Tone Schunnessons Dagarna, Dagarna, Dagarna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Lova Rudin; [2022]
    Nyckelord :Revolutionär tid; Revolutionary Time; Tone Schunnesson; Dagarna; Fanny Söderbäck; Julia Kristeva; Luce Irigaray; Skillnad; Difference; Krononormativitet; Gerard Genette; Narratologi; Analeps; Förlåtelse; Tid; Time; Dåtid; Nutid; Framtid; Dag; Natt; Cyklikalitet; Cykliskt tid; Linjär tid; Linjäritet; Feministisk tid; Amelie Björck; Mara Lee; Förändring; Lögn; Spegel; Mimesis; Förskjutning; Förhandling; Låst framtid; Mönster; Grammatik; Kropp; Affekt; Sinnlighet; Sinnligt; Tempus; Feminism; Bibbs; Relation; Cirkel; Spiral; Natur; Kvinnlig tid; Women s Time; Cykler; Patriarkatet; Kristeva; Irigaray; Söderbäck; Schunnesson; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En undersökning av manifestationer av revolutionär tid i Tone Schunnessons Dagarna, Dagarna, Dagarna, utifrån Fanny Söderbäcks beskrivning av konceptet i hennes Revolutionary Time: On Time and Difference in Kristeva and Irigaray. Uppsatsen utreder förekomsten av det som Söderbäck kallar revolutionary time (i uppsatsen revolutionär tid) och vilken effekt dessa manifestationer får på läsningen av Schunnessons roman, utifrån en narratologisk och tematisk metod. LÄS MER

  5. 5. ”Grammatik, det är inget roligt” : En undersökning om undervisningsstrategier i engelsk grammatik i svenska skolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Caroline Svensson; [2022]
    Nyckelord :Didactic triangle; grammar; teaching methods; primary school; Didaktiska triangeln; grammatik; lärarstrategier; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om lärare i årskurs 4–6 undervisar i engelsk grammatik och vilka undervisningsstrategier de använder sig av under sina grammatiklektioner i ämnet engelska i årskurs 4–6. För att undersöka studiens syfte har sex klassrumsobservationer och fyra semistrukturerade intervjuer med lärare på fyra skolor i södra Sverige genomförts. LÄS MER