Sökning: "om undersökning av grammatik"
Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden om undersökning av grammatik.
11. Grammatikpolisen - En kvalitativ undersökning av de vanligast förekommande grammatiska misstagen i Eng5 i två klasser i gymnasieskolan, dess betydelse för textens kvalitet samt kopplingar till kunskapskrav och centralt innehåll.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete undersöker de vanligaste grammatiska felen som elever i två klasser i engelska 5 på gymnasiet gör i sina texter. Elevtexterna är producerade av totalt 22 elever i två klasser på en gymnasieskola i södra Skåne. De tydligaste misstagen och de vanligaste är olika slags fel i verbhanteringen. LÄS MER
12. Human vs Computer Generated Questions : A Survey Study
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This thesis investigates if humans can tell apart computer generated and human written questions. Limited work has previously been done in the area of comparing the results of different algorithms. This thesis used generated questions from two different algorithms. One recently developed and more advanced than the other but not as tested. LÄS MER
13. “Panic now, please!” En studie om interpersonella och metaforiska drag i museitexter om klimatkrisen.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Texter är en ofrånkomlig del av många museiutställningar och har till uppgift att ta det obekanta och avlägsna närmare besökaren. Denna undersökning utforskar hur texter i Nordiska Museets utställning “Arktis – medan isen smälter” gör för att förmedla det komplexa och svårgreppbara ämnet klimatförändringar till sina besökare. LÄS MER
14. Form eller innehåll i SVA-undervisningen – Vad tycker lärarna? : en undersökning av uppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Studien undersöker SVA-lärares uppfattningar huruvida undervisningen ska fokusera på form – kunskaper i språksystemet, – eller på innehåll – kunskaper om hur språket används. Deltar i studien gör fyrtio lärare i högstadie- och gymnasieskolan. LÄS MER
15. Moderna språk: Vad önskar sig gymnasieelever i sin franskundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I detta arbete utforskar vi gymnasieelevers motivationsgrunder i moderna språk, utifrån de moment som förekommer under deras lektioner: kommunikation (lyssnande, tal, läsning och skrivande), samt grammatik och översättning. Metoden som använts är kvantitativ undersökning genom elevenkäter till elever som tidigare studerat franska på högstadiet och fortsatt med det på gymnasienivå. LÄS MER