Sökning: "om volvo"
Visar resultat 1 - 5 av 465 uppsatser innehållade orden om volvo.
1. Balansen mellan ekonomisk- och miljörelaterad hållbarhet för ett företag inom elbilsmarknaden. En kvalitativ studie om omställningen till elbilar för Volvo Cars Sverige AB
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna forskningsansökan syftar till att undersöka bilindustrin, specifikt elbilen och hur företag inom denna marknad kan uppnå ekonomisk hållbarhet samtidigt som företagen ska hålla sig miljömässigt hållbara. Målet är att analysera det nuvarande tillståndet i branschen, inklusive teknologiska framsteg, statliga regleringar och eventuella konsumentpreferenser. LÄS MER
2. Assessing the Efficiency of COLMAP, DROID-SLAM, and NeRF-SLAM in 3D Road Scene Reconstruction
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTHSammanfattning : 3D reconstruction is a field in computer vision which has evolved rapidly as a result of the recent advancements in deep learning. As 3D reconstruction pipelines now can run in real-time, this has opened up new possibilities for teams developing Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which rely on the camera system of the vehicle to enhance the safety and driving experience. LÄS MER
3. Ready, set, regenerate! : A design study about affecting driver behaviours through gamification elements.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : The automotive industry plays a significant role in global CO2 emissions. A transition towards electric vehicles is part of the solution to lower CO2 emissions. LÄS MER
4. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER
5. Method Development & Analysis of Seals using FEM
Master-uppsats, KTH/MaskinkonstruktionSammanfattning : Hyperelasticity is a significant property of rubber, taken advantage of in engineering applications. A common application is the use of seals to prevent fluid transfer (liquid or gas) between solid regions. Volvo CE is often depending on external supplier when developing seals. LÄS MER