Sökning: "omdömen 1-3"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden omdömen 1-3.

  1. 1. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Plötsligt hör man att en elev förstått! : Lärares beskrivningar av sitt arbete med bedömning av yngre elevers lärande och kunskaper

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Andersson; [2015]
    Nyckelord :Bedömning; kunskapsbedömning; yngre elever; lärande; kunskap; kunskapsletare; kunskapssamlare;

    Sammanfattning : Under sommaren 2008 infördes en ny reform i svensk grundskola. Den innebar att alla elever skulle få skriftliga omdömen i samtliga ämnen som de undervisades i. Reformen gav lärare ett utökat och delvis nytt uppdrag vad gällde att bedöma och skriftligt dokumentera elevers kunskaper i samtliga skolämnen. LÄS MER

  3. 3. Innehåll i skriftliga omdömen : en textanalys

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Eriksson; Lisa Åström; [2011]
    Nyckelord :Bristfokus; Framgångsperspektiv; skriftliga omdömen; summativ bedömning; formativ bedömning; kunskaps innehåll och övrig utveckling;

    Sammanfattning : Intentionen är att studera innehållet i de skriftliga omdömena utifrån tre olika teman som ställs i relation till varandra. Intentionen är också att studera om några skillnader kan utläsas i årskurs 1-3 gentemot 4-6. Detta är intressant då tidigare studier pekar på svårigheter med utformning av omdömet och en osäkerhet hos lärarna. LÄS MER

  4. 4. "Jag har alltid ett bedömande öga men inte ett dömande" ­ En undersökning av några lärares utsagor om bedömning i grundskolans tidigare år, 1-3 i de naturvetenskapliga ämnena.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :THERESE ANDERSSON; SARA HELGESSON; ; [2008]
    Nyckelord :Bedömning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta examensarbete är att reda ut vad några lärare anser om bedömning av elever i år 1-3 i denaturvetenskapliga ämnena. Våra huvudfrågor är; Handlar det om bedömning eller dokumentation av denpågående verksamheten? Vad är det lärarna bedömer/dokumenterar? På vilka grunder bedömer lärarna?Bedömer lärarna utifrån ideal -målen ifrån läroplaner och kursplaner eller ifrån målen med verksamheten iklassrummet? Vad anser lärarna att konsekvenserna av ett införande av skriftliga omdömen med betygsliknandekaraktär medför? För att reda ut våra frågeställningar har vi valt att göra en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  5. 5. Bedömning ­ en komparativ studie om fem lärares bedömning i matematik år 1-3.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Birgitta Lundblad; Lena Bergqvist; [2008]
    Nyckelord :Bedömning;

    Sammanfattning : ­Vad betyder begreppet bedömning för lärare? Fördelar och nackdelar?­Vad är det lärare bedömer i matematik och varför?­Vad anser lärare om skriftliga omdömen och i vilken mån används skriftliga omdömen?­Vad anser lärare om de nya målen och de nationella proven i åk 3?Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och har, där vi i den mån de intervjuade ställt upp, använt oss avljudupptagning. Lärarna som vi har intervjuat bedömer väldigt allsidigt i matematik. LÄS MER