Sökning: "omedveten publik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden omedveten publik.

  1. 1. Såpoperan ”Glamour” och liv på nätet : En netnografisk och kvalitativ innehållsanalysstudie av en fandom och fandiskussioner på Facebook.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joanna Durkalec; [2016]
    Nyckelord :den sociala teven; den sociala publiken; fans; fandom; såpopera;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to investigate the soap opera “The Bold and the Beautiful” (Swedish title “Glamour”) and its viewers/fans and to understand on a deeper level how their communication looks like on the social media. The study also discusses partly the aspect of power between the mass media that in some way have an influence on the soap opera and its fans. LÄS MER

  2. 2. The Oscar Effect : hur förlag och författare samarbetar med filmindustrins aktörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap; Lunds universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Cecilia Friis; [2016]
    Nyckelord :The New York Times Bestsellers List; cross-promotion; medveten publik; omedveten publik; marknadsföring; Hollywood; filmindustri; bokmarknad; Oscarsgalan; Filmadaptioner; FBMK; förlags- och bokmarknadskunskap; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna uppsats är att visa om det finns några mönster i relationen mellan bokbranschen och filmindustrin genom att undersöka om och i så fall hur förlag och författare bakom filmadapterade böcker använder sig av cross-media promotion i sin marknadsföring. Undersökningen utgår från Oscars-nomineringar i kategorin Bästa film mellan 2011 – 2016. LÄS MER

  3. 3. Feministiska zine och symboliskt motstånd : En studie av zineproducenter som politiska subjekt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Hellzén Cramér; [2005]
    Nyckelord :fanzine; zine; medborgarmedier; alternativa medier; feminism; feministisk;

    Sammanfattning : Nick Couldry beskriver hur symbolisk makt i samtida medierade samhällen framförallt koncentreras till olika medieinstitutioner. Att producera sina egna medier, såsom Clemencia Rodriguez beskriver i Fissures in the mediascape, blir ett sätt att göra motstånd mot denna symboliska makt. LÄS MER