Sökning: "omgivningen och miljöns betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden omgivningen och miljöns betydelse.
1. Vinterträdgårdars betydelse för äldre personer : en studie om miljöns innehåll och utformning för att möta målgruppens behov
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Här i Sverige är det under stor del av året mörkt och kallt, vilket försvårar för känsligare grupper i samhället att vistas utomhus under längre perioder. Detta gäller bland annat våra äldre i samhället. LÄS MER
2. Välkommen in, till en plats för möjligheter & personlig utveckling - En observationsstudie om den föräldraaktiva inskolningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att avsluta sin föräldraledighet och låta sitt barn börja på förskolan kan väcka mycket känslor. Då förälderns trygghet påverkar barnet är det centralt att både föräldrar och barn får det stöd de behöver under inskolningen. Det finns framför allt två inskolningsmetoder, den traditionella och den föräldraaktiva. LÄS MER
3. Miljöns betydelse för barn med rörelsehinder i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om barn med rörelsehinder. Den lägger fokus på hur barn med rörelsehinder görs delaktiga i verksamheten, hur pedagoger anpassar verksamheten och hur lokalerna anpassas. Syftet med denna studien är att öka kunskapen om barn med rörelsehinder och vilken betydelse miljön har för deras sätt att fungera i verksamheten. LÄS MER
4. Hur patienter med psykisk ohälsa upplever den somatiska vården : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa blir globalt allt vanligare. Förutom de besvär som tillståndet för med sig tvingas de drabbade även utstå diskriminering, stigma och negativa attityder från omgivningen. Många med en psykiatrisk diagnos upplever därför ett bristfälligt bemötande även från sjukvården. LÄS MER
5. ”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i samlingssituationen, i synnerhet när de hamnar i svå-righeter. LÄS MER