Sökning: "omklädningsrum idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden omklädningsrum idrott och hälsa.

  1. 1. Att observera utanför spelplanen : En kvalitativ undersökning som behandlar vilka faktorer som gör att gymnasieflickor väljer att avstå från att delta i undervisningen i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Uhlin; [2024]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; Genus; Motivation; Självkänsla; Jämställdhet; Social dynamik;

    Sammanfattning : Physical activity is widely acknowledged as vital for maintaining health over both short and long periods. Current research, including a 2023 report from the national food agency, highlights a concerning trend among children and adolescents towards increased sedentarism. LÄS MER

  2. 2. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER

  3. 3. Lågpresterande elevers syn på den egna prestationen i idrott och hälsa : En kvalitativ studie om motivation till ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Burrau; [2022]
    Nyckelord :motivation; idrott och hälsa; motivationsfaktorer; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Aim The purpose of the study is to investigate and describe how low-performing students in year 9 look at their achievements in connection with teaching in sport and health. Furthermore, it is of interest to examine which motivational factors influence them to participate or not participate in the teaching. LÄS MER

  4. 4. Hbtq+ och könsföreställningar inom idrott

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nilsson Ida; [2022]
    Nyckelord :Gender norms; gender perceptions; health; heteronormativity; lgbtq ; sport; Hbtq ; heteronormativitet; hälsa; idrott; könsföreställningar; könsnormer;

    Sammanfattning : Statistik visar att hälsan är sämre hos hbtq+-personer än hos den övriga befolkningen. Till exempel är oro, ångest och självmordstankar betydligt vanligare. Idrott och fysisk aktivitet är hälsofrämjande och stärkande på flera sätt. Det såväl förebygger som bibehåller en god hälsa, både fysiskt och psykiskt. LÄS MER

  5. 5. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER