Sökning: "omsättningskretsen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet omsättningskretsen.

  1. 1. Det personliga varumärket – En undersökning av varumärkeslagstiftningens kompabilitet med rätten till egendom och privatliv samt möjligheten att uppnå ett varumärkesrättsligt skydd för sin person

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefine Strandénius; [2019]
    Nyckelord :Civilrätt; EU-rätt; förmögenhetsrätt; immaterialrätt; mänskliga rättigheter; varumärkesrätt; Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna; Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett varumärkesrättsligt skydd är ofta något som företag arbetar hårt för att uppnå. I vissa fall kan ett varumärke anses ha ett ekonomiskt värde i sig. Den tekniska utvecklingen har medfört ett förändrat samhällsklimat där individer getts ett allt större utrymme att utrycka sig. LÄS MER

  2. 2. Inarbetningsskyddets rättssäkerhet - med fokus på begreppet omsättningskrets

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Simon Gille-Johnson; [2018]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar varumärkesrätten och mer specifikt hur ett varumärke erhåller skydd genom inarbetning. Inarbetningsskyddet finns stadgat i VmL:s 1 kap. 7§ och fungerar som ett alternativ till att uppnå varumärkesskydd genom registrering. LÄS MER

  3. 3. Degeneration av varumärken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sanna Lundin; [2017]
    Nyckelord :Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärken; degeneration; intellecual property law; trademark law; trademarks; degeneration.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ensamrätten till ett varumärke är en dynamisk rätt, där skyddsomfånget förändras över tid. Skyddsomfånget avgörs utefter graden av särskiljningsförmåga, vilket innebär ett varumärkes förmåga att särskilja varumärkesinnehavarens varor eller tjänster från andra näringsidkares varor eller tjänster. LÄS MER

  4. 4. Bevisvärdering av marknadsundersökningar i varumärkes- och marknadsföringsrättsliga mål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sebastian Frisk; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; markandsföringsrätt; processrätt; bevisvärdering; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Both in trademark law and marketing law there are situations when a party in a case needs to present evidence that supports that its trademark or product is perceived in a certain way by the relevant public. The relevant public’s perception of the object in question is relevant in marketing law including the provisions for passing off and misleading imitations and in trade mark law including the provisions for protection of unregistered established trademarks, acquired distinctiveness, and for the enhanced protection for established trademarks. LÄS MER

  5. 5. Marknadsundersökningar som bevismedel i marknadsföringsmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Rantén; [2012]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; marknadsföringsrätt; marknadsundersökningar; vilseledande efterbildningar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsundersökningar används som bevismedel, både i marknadsrättsliga och i varumärkesrättsliga tvister. I denna uppsats behandlas marknadsundersökningar inom marknadsföringsrätten i mål som rör vilseledande efterbildningar enligt 14 § MFL. LÄS MER