Sökning: "omsorg i relation till fostran och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden omsorg i relation till fostran och lärande.

  1. 1. "Det lilla som att känna sig trygg är det viktigaste för oss" En kvalitativ studie om omsorgsbegreppets innebörd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Bystedt; Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Begreppsanalys; dialog; förskola; omsorg; omsorgsetik; pedagogens perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagogerna definierar och förklarar begreppet omsorg och dess roll i förskolans verksamhet. Vi ville även öppna upp för diskussion kring omsorgsbegreppet och på så sätt synliggöra begreppets breda tolkningsområde. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev 2016, s. LÄS MER

  2. 2. Vårdnadshavares uppfattningar kring vistelsetidens betydelse för barns omsorg, fostran och lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Malmström; Ulrika Bertilsson; [2016]
    Nyckelord :Vistelsetid; omsorg; fostran; lärande; vårdnadshavare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur vårdnadshavare uppfattar barns vistelsetid i relation till det förskolan erbjuder av omsorg, fostran och lärande. Detta för att söka svar utifrån enskilda vårdnadshavare erfarenheter, tankar samt åsikter. LÄS MER

  3. 3. ”För att jag säger det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Liljegren; Emma Hansson; [2016]
    Nyckelord :Makt; Fostran; Interaktion; delaktighet; Inflytande; Maktförhållanden; Omsorg; Hiearki; Normer; Regler; Rutiner; Foucault; Måltiden; Samling; Hallen;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare erfarenheter har vi uppmärksammat medveten makt utifrån hierarkin som kan existera i interaktionen mellan pedagog och barn i förskolan, där makten kan bli mer påtaglig hos pedagogerna. Syftet med studien är att synliggöra hur maktförhållanden i interaktionen mellan pedagog och barn utövas samt hur maktrelationer kan förstås i relation till fostran vilket legat till grund för studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Det får inte bli skola! : En kvalitativ studie om begreppet undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ylva Embler; [2016]
    Nyckelord :Preschool teaching; Educare model; preschool teachers’ responsibility; curriculum; organisational changes; preschool teacher and child carer; Undervisning i förskolan; educare-modellen; förskollärares ansvar; läroplan; organisatoriska förändringar; förskollärare och barnskötare;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks hur åtta förskollärare på fyra förskolor i fyra olika kommuner förhåller sig till och använder sig av begreppet undervisning i sitt arbete. Den svenska förskolan har genomgått stora förändringar under de senaste åren. LÄS MER

  5. 5. ”Har han ätit och sovit bra?” : En undersökning om föräldrars uppfattning om förskolans läroplan och begreppen omsorg, fostran och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Mia Sävström; Håkan Adolfsson Plym; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; läroplan; föräldrar; omsorg; fostran; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka några utvalda föräldrars kännedom om förskolans läroplan men också i vilken utsträckning de känner till dess innehåll. Dessutom är syftet också att undersöka vad de tänker kring begreppen omsorg, fostran och lärande och hur dessa värderas i relation till förskolan. LÄS MER