Sökning: "omsorg lärande lek förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden omsorg lärande lek förskola.

  1. 1. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Somero; [2024]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; hälsofrämjande; KASAM; välbefinnande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Trygghet är ju det viktigaste, alltså a och o : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om och arbetar med trygghet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Hemmingsson; Sebastian Jogestål; [2022]
    Nyckelord :Preschool; connection; security; preschool teachers; care and children; Trygghet; barn; förskola; Anknytning; förskollärare; omsorg och barn;

    Sammanfattning : ​​Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns trygghet samt hur de arbetar med att främja trygghet i förskolan. Tidigare forskning har bland annat visat att barns trygghet i förskolan är betydelsefullt för att barnen ska kunna utvecklas vidare. LÄS MER

  3. 3. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  4. 4. "...Man ska ju inte vara Einstein redan vid 3 års ålder..." : En studie av vårdnadshavares konstruktioner av undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Engvall; Sandra Harlin; [2019]
    Nyckelord :förskola; socialkonstruktionismen; undervisning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Begreppet undervisning har lyfts in allt mer i förskolans verksamhet och förtydligats i förskolans kommande läroplan som blir verksam 2019. Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare konstruerar förskolans undervisningsuppdrag för att utveckla förståelse för vårdnadshavares perspektiv och deras förväntningar på verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Välkommen in, till en plats för möjligheter & personlig utveckling - En observationsstudie om den föräldraaktiva inskolningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Hedenstedt; Beatrice Håkansson; [2019]
    Nyckelord :anknytningsteori; ansvar; barn; förskola; förskollärare; föräldraaktiv inskolningsmetod; inskolning; kortisol; miljö; observation; omsorgsetik; pedagog; trygghet; Trygghetscirkeln; utveckling.;

    Sammanfattning : Att avsluta sin föräldraledighet och låta sitt barn börja på förskolan kan väcka mycket känslor. Då förälderns trygghet påverkar barnet är det centralt att både föräldrar och barn får det stöd de behöver under inskolningen. Det finns framför allt två inskolningsmetoder, den traditionella och den föräldraaktiva. LÄS MER