Sökning: "omvärldsanalys konkurrenter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden omvärldsanalys konkurrenter.

  1. 1. Sökning och bevakning av teknik inom utvecklingsprocessen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Berg; Sofia Linde; [2023]
    Nyckelord :Environmental analysis; information search; automotive industry and competitor analysis.; Omvärldsanalys; informationssökning; fordonsindustri och konkurrentanalys.;

    Sammanfattning : På grund av teknikens snabba utveckling behöver företag utveckla sina förmågor inom bevakning och analysering av ny information för att på så sätt få eller bevara försprånget gentemot sina konkurrenter. Många företag har en bristande strategi när det kommer till marknadsanalyser och företagen behöver idag förbättra sin utvärdering av verksamheten, marknaden och konkurrenterna. LÄS MER

  2. 2. Den attraktiva gymnasieskolan - Strategier för att appellera högpresterande elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Lind; Erik Lindberg; Rebecka Grimsberg; [2012]
    Nyckelord :Strategic Management. ; Produkt; Upplevelse; Strategi; Det balanserade styrkortet; Utbildning; Friskola; Gymnasieskola; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera högpresterande elevers preferenser vid val av gymnasieskola. Vidare ämnar uppsatsen att identifiera framgångsrika strategier för en gymnasieskola beträffande att appellera högpresterande elever. Metod: Författarna använder sig av en kvantitativ samt en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  3. 3. Omvärldsanalys av Velours förutsättningar för en etablering i Stockholm

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :SOFIE GILLHOLM; MOA PORSE; [2011]
    Nyckelord :velour; omvärldsanalys;

    Sammanfattning : elour är ett svenskt modeföretag som produktutvecklar och säljer kläder inom premiumsegmentet. Varumärket har funnits på marknaden sedan 2005 och distribueras i hela världen. Företaget har tre egna flagshipstores som ligger i Göteborg, Amsterdam och Köpenhamn. LÄS MER

  4. 4. Hur utformar vi en hållbar affärsplan?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :SANDRA BJÖRKGREN; ANNA SILFVERSTEN NORDIN; [2010]
    Nyckelord :business plan; business concept; marketing plan; the competition; marketing mix; risk analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa en affärsplan och utveckla vår affärsidé som från början var att sälja herrkläder i ett lägre prissegment till killar mellan 18-30 år på den svenska marknaden. Våra problemformuleringar är; Hur utformar vi en hållbar affärsplan? Hur skapar vi en affärsidé för vårt valda koncept? Hur ska erbjudandet utformas och vilka delar bör ingå för att nå potentiella konsumenter?Vi har studerat olika källor där exempel på affärsplaner och vad de innehåller tagits upp, vi har även genom personliga möten på Drivhuset i Borås fått hjälp av projektledaren Linn Johansson att utveckla vårt koncept och affärsplan. LÄS MER

  5. 5. Konkurrentanalys YIT

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

    Författare :Sadik Ameti; Kristian Fazakas; Magnus Sandberg; [2009]
    Nyckelord :konkurrentanalys; ventilation; klimattjänster;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utförts av Sadik Ameti, Magnus Sandberg och Kristian Fazakas påInstitutionen för Ingenjörshögskolan på Högskolan i Borås, på uppdrag av YIT Sverige AB.Den västsvenska klimattjänstsmarknaden präglas av en väldigt hård konkurrens både från nyaoffensiva företag samt gamla mer etablerade företag. LÄS MER