Sökning: "omvärldsbevakning strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden omvärldsbevakning strategi.

  1. 1. "Ingen spaning, ingen aning" : En kvalitativ studie av organisationers omvärldsanalys och hur det används i strategiarbetet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alice Jonsson; Elin Rombing; [2020]
    Nyckelord :Omvärldsanalys; omvärldsanalysprocess; strategi; omvärldsbevakning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Datum:                    9 juni 2020   Nivå:                        Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp    Institution:              Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola   Författare:              Alice Jonsson          Elin Rombing                                                       (97/04/17)               (98/04/18)         Titel:                        ”Ingen spaning, ingen aning” – En kvalitativ studie av organisationers                                   omvärldsanalys och hur det används i det strategiska arbetet.    Handledare:           Kerstin Nilsson   Nyckelord:              Omvärldsanalys, omvärldsanalysprocess, strategi                                  omvärldsbevakning   Frågeställning:       Hur arbetar organisationer med omvärldsanalys?                                  Hur använder organisationer omvärldsanalyser för att utveckla strategier?     Syfte:                       Syftet med uppsatsen är att jämföra och analysera hur företagen arbetar med omvärldsanalyser kopplat till strategier. LÄS MER

  2. 2. Omvärldsanalys : En undersökning i hur tjänsteföretag gör sin omvärldsanalys och hur resultatet används i deras strategi?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Stefan Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Omvärldsanalys; Omvärldsbevakning; Företagsstrategi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur tjänsteföretag inom energibranschen gör sitt omvärldsanalysarbete för att ha vetskap om sin omgivning och skapa strategier av det som kommer från analyserna. I undersökningen ingår fyra företag som säljer tjänster. LÄS MER

  3. 3. Svenska Strategiska Narrativ i tider av förändring

    Magister-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Anders Ekholm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om strategiska narrativ – strategi i narrativ form. Uppsatsen belyser genom en jämförande studie, hur två tidpunkters svenska strategiska narrativ, utformas och förändras i relation till omfattande omvärlds- och hotbildsförändringar. LÄS MER

  4. 4. Upplev Göteborg! : Fallstudie om ett digitalt redskap hos Göteborg & Co

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellen Hansson; Viktoria Viding; [2018]
    Nyckelord :Destination Marketing Organizations; destination development; destination marketing; destination branding; online marketing; digitalization; devices; tourism; Destination Marketing Organizations; destinationsutveckling; destinationsmarknadsföring; destinationsvarumärke; onlinemarknadsföring; digitalisering; redskap; turism;

    Sammanfattning : Digitala redskap är nu för tiden en vanlig strategi inom marknadskommunikation och destinationsutveckling. Trots detta är litteratur i ämnet begränsad. Därför har denna studie strävat mot en fördjupad förståelse för Göteborg & Co:s digitala redskap Evenemangskalendern. LÄS MER

  5. 5. Strukturer och Preferenser inom Konsultmarknaden : En utforskande studie av upphandlingsprocessen för tjänstemannamässig arbetskraft inom tillverkning och logistik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Daniel Maglica; [2017]
    Nyckelord :Business opportunity; centralized decision-making; resource acquisition strategies; market based strategies; opportunity recognition; Affärsmöjlighet; Centraliserat beslutsfattande; Resursanskaffningsstrategier; omvärldsbevakning; marknadsbaserad strategi;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att öka förståelse och förutsättningarna för att studera affärsmöjligheter. Studien har bedrivits induktivt och utgår ifrån 48 stycken intervjuer med verksamhetsspecifika beslutsfattare inom upphandlingsprocessen. Beslutsfattarna är spridda över 11 svenska branscher. LÄS MER