Sökning: "omvårdnad barn utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden omvårdnad barn utveckling.
1. Föräldrars upplevelse av delaktighet vid neonatalvård - en kvalitativ studie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Ungefär 10% av alla nyfödda barn i Sverige vårdas på en neonatalavdelning i samband med sin födelse. I tidigare publicerad statistik har endast drygt hälften av tillfrågade föräldrar upplevt att vårdpersonalen gjort dem delaktiga i deras barns vård och behandling. LÄS MER
2. Skolsköterskors hälsofrämjande arbete kring grundskoleelever med psykisk ohälsa : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar är ett växande folkhälsoproblem. Skolsköterskor har en nyckelroll i det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet och samverkar med elevhälsoteamet och övriga professioner. LÄS MER
3. Erfarenheter av att vara förälder till barn som genomgår cancerbehandling: En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Överlevnaden för barncancer har under senaste årtiondena ökat avsevärt. Den vanligaste formen av barncancer är leukemi och de flesta barnen som drabbas är i åldrarna ett till sex år. Behandling av barncancer kan pågå i månader till år och påverka barnets utveckling, aktivitetsnivå samt livskvalitet. LÄS MER
4. Föräldrars erfarenheter av transition från neonatalvårdavdelning till hemmet : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ett barn kan behöva vård på NVA av olika anledningar. För att familjen ska känna trygghet inför transitionen till hemmet krävs god planering och samverkan i hela vårdkedjan, från NVA till BHV. Det skapar förutsättning för att främja hälsa hos familjen. LÄS MER
5. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER