Sökning: "omvårdnadsprogrammet vuxenutbildningen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden omvårdnadsprogrammet vuxenutbildningen.

  1. 1. Validering, värdering av reell kunskap. En studie om validering inom vuxenutbildning på omvårdnadsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marie-Louise Thor; [2012-02-16]
    Nyckelord :validering på omvårdnadsprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa mina kunskaper om validering på omvårdnadsprogrammet inom några vuxenutbildningsorganisationer. Validering som begrepp har funnits ett tag i landet, men har nu blivit mer aktuellt sedan vuxenutbildningar runt om i Sverige har börjat använda det som ett kursutbud till det ordinarie omvårdnadsprogrammet. LÄS MER

  2. 2. Empati- en utmaning : Omvårdnadslärares uppfattningar om empati, empatiutveckling och empatiutvecklande arbetsmetoder inom den gymnasiala vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Lindhe Petersson; [2010]
    Nyckelord :Empati; empatiutveckling; Omvårdnadsprogrammet; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Empati är ett centralt begrepp med många dimensioner och en central förmåga i omvårdnadsarbetet idag. Inom professionellt vårdarbete finns krav som gäller lyhördhet, kommunikation, omvårdnad och förståelse. Empati är därför en nödvändig komponent för professionell hållning. LÄS MER

  3. 3. Lärarkompetens vid validering

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Ajda van der Merwe; Marit Olsson; [2008]
    Nyckelord :validering; lärarkompetens; vuxenutbildning; omvårdnadsprogrammet; vårdlärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa vårdlärarnas lärarkompetens och deras uppfattning om vilken kompetens som behövs i valideringssituationer inom vård- och omsorgsutbildning. Frågeställningarna var: vilken lärarkompetens har lärarna som arbetar med validering och behövs det någon specifik lärarkompetens i valideringssituationer. LÄS MER

  4. 4. Att se med nya ögon : En studie i vuxnas lärande från ett symbolinteraktionistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Katarina Lagercrantz All; [2008]
    Nyckelord :vuxenstudier; symbolinteraktionistiskt perspektiv; identiteter; vuxet lärande; andragogik; socialisation; immanent pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vuxnas upplevelse av att studera, i perspektivet socialisation och identiteters rekonstruktion genom studier. Studiens preciserade syfte var hur individen rekonstrueras genom studier med frågeställningar utifrån centrala temata i den teoretiska ramen: Hur uppstår mötet med det rekonstruerande självet? Hur upplever och vad blir konsekvensen av individens möte med den generaliserade andre? Hur upplever individen mötet med de signifikanta symbolerna och vad innebär detta möte? Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ, öppen riktad intervjuundersökning. LÄS MER

  5. 5. Muntlig examination som bedömningsverktyg

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Eva Bruhn; [2007]
    Nyckelord :vuxenutbildning; examination; bedömning; intervju; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie redovisar resultatet av en kvalitativ intervjuundersökning angående muntlig examination inom vuxenutbildningen. Syftet med studien var att undersöka användandet av muntlig examination vid slutprov av kurser inom den gymnasiala och grundläggande vuxenutbildningens Omvårdnadsprogram och Barn- och fritidsprogram. LÄS MER