Sökning: "omvårdnadsprogrammet"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade ordet omvårdnadsprogrammet.
1. Ordförståelse i relation till provresultat hos vuxna andraspråkselever på omvårdnadsprogrammet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Ordkunskap är ett centralt begrepp för språkutveckling och inlärning inom andraspråksområdet. I denna studie analyseras provresultat i förhållande till informanternas förståelse av orden i en lärobokstext i ämnet etik på gymnasiets omvårdnadsprogram. LÄS MER
2. Validering, värdering av reell kunskap. En studie om validering inom vuxenutbildning på omvårdnadsprogrammet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa mina kunskaper om validering på omvårdnadsprogrammet inom några vuxenutbildningsorganisationer. Validering som begrepp har funnits ett tag i landet, men har nu blivit mer aktuellt sedan vuxenutbildningar runt om i Sverige har börjat använda det som ett kursutbud till det ordinarie omvårdnadsprogrammet. LÄS MER
3. Unga tjejers framtidssyn : En studie på yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram, i Stockholm respektive Avesta, och deras skilda sätt att se på sin framtid.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vi har i denna studie undersökt hur tjejer på yrkes- respektive studieförberedande program på två olika orter ser på sin framtid. Våra forskningsfrågor löd: Vilken syn på framtiden har gymnasietjejer på studieförberedande respektive yrkesförberedande program i Stockholms innerstad och Avesta? Vilka skillnader går att skönja i den syn på framtiden som tjejer på studie- respektive yrkesförberedande gymnasieprogram har, i Stockholms innerstad respektive Avesta? Samt hur kan man förstå dessa eventuella skillnader? Svaret på forskningsfrågorna sökte vi genom att knyta an de svar ett antal intervjuade tjejer gav, till tidigare forskning och teoretiska perspektiv med relevans för ämnet. LÄS MER
4. Problem och möjligheter som samhällskunskapslärare erfar vid ämnesintegrering på omvårdnadsprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Skolverket anger klart och tydligt i sina programmål för omvårdnadsprogrammet, att samarbete över ämnesgränserna är en förutsättning för att kunna skapa en helhet av utbildningen. Det anges också att kärnämne och karaktärsämne skall sträva åt samma håll (Skolverket 2000). LÄS MER
5. Attityder till muslimer : En jämförande undersökning om attityder till islam och muslimer på två skolors omvårdnadsprogram
Magister-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : Undersökningar visar att många människor har negativ inställning till muslimer. Har det skett någon förändring sedan 2006 då Integrationsverket gjorde sina undersökningar? Är det så att man inte tänker på människornas religiösa bakgrund längre eftersom dagens skola oftast är mångkulturell och mångreligiös och vi är vana vid mångkulturella klasser? Eller tänker vi fortfarande på skillnader istället för likheter? Antalet muslimer har ökat markant i Sverige sedan 1930-talet, då 15 människor uppgav att de var muslimer. LÄS MER