Sökning: "online gaming"

Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser innehållade orden online gaming.

  1. 16. Spelhistoriens arvingar : En arkivstudie av svenska spelares attityder till digitalt spelbevarande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :András Szilagyi; [2023]
    Nyckelord :ALM; archive; archival science; archival paradigm; digital games; gamers; actornetwork theory; attitudes; phenomenology; quantitative; survey; sociocultural; game preservation; textual analysis; ABM; arkiv; arkivvetenskap; arkivparadigm; digitala spel; spelare; actor-network; theory; attityder; fenomenologi; kvantitativ; enkät; sociokulturell; spelbevarande; textanalys; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to elicit different attitudes toward digital game preservation among Swedish digital game players. The questions in focus can be divided into two groups: the attitudes toward preservation of the games themselves, and the attitudes toward safeguarding the sociocultural aspects that stem from player interaction with digital games. LÄS MER

  2. 17. Spelarupplevelse i MOBA-spel : Betydelsen avtävling, lagarbete och mästerskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar spelarupplevelser inom Multiplayer Online Battle Arena (MOBA)-spel, med fokus på tävling, lagarbete och mästerskap. Genom djupgående intervjuer har en kvalitativ analys genomförts för att belysa sambandet mellan spelbalans, kommunikationsverktyg och stödsystem för spelare. LÄS MER

  3. 18. Consumer perspectives towards monetization and its impact on AAA game designs

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Jubril Ahmadu; [2023]
    Nyckelord :Monetization; microtransactions; consumer; consumer market; game design; video games;

    Sammanfattning : Monetization is now a fundamental aspect of video game creation and currently, all developers are trying to utilize it in the various designs of their games. Contemplating the monetized aspect of video games, this research has seen a gap in the studies pertaining to monetization from the perspective of the consumers, who are also the gamers and the buyers of these monetization designs. LÄS MER

  4. 19. Emotionshantering i onlinespel : En kvalitativ undersökning om hanteringen av negativa emotioner i tävlingsinriktade onlinespel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anton Karlsson; Simon Gartman; [2022]
    Nyckelord :Aggression; Social influence; Communication; Frustration; Competition; Aggression; Social påverkan; Kommunikation; Frustration; Tävling;

    Sammanfattning : E-sport är vid början av 2020-talet en mer accepterad sport än tidigare i historien och har nått en sådan kommersiell nivå att spelare i toppskiktet kan livnära sig på det. I takt med att spelen blivit mer tävlingsinriktade samt upptar en stor del av mångas tid har oron över spel och spelmiljöers potentiella psykologiska effekter aktualiserats. LÄS MER

  5. 20. Activism in MMORPGs: A case studyof the MapleStory player boycott

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Tanzila Hakeem; [2022]
    Nyckelord :Gaming; Consumer Activism; Networked Social Movements; Digital Activism; Fandom; Participation; Consumerism; Globalization; Boycotting; Internet studies; social movements; Participatory politics;

    Sammanfattning : This thesis explores how online gaming has become a central tool for networked social movements to participate in consumer activism. I look at the case study of MapleStory: a Korean MMORPG game and their consumer activism efforts started by the players. LÄS MER