Sökning: "online grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden online grupp.

  1. 1. När människan försvinner - En studie om själv-avhumaniseringens roll i sambandet mellan politisk extremism och radikalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mats Tufvesson; Monique Borgstrøm; Erik Hector; [2024]
    Nyckelord :avhumanisering; mänsklig natur; mänsklig unikhet; extremism; radikalisering; radikalism; Dehumanization; human nature; human uniqueness; radicalization; radicalism; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the role of self-dehumanization in relation to political extremism and radicalization. Our research question was, "Does self-dehumanization on group and individual level influence the dynamics between political extremism and radicalization?" We also wanted to confirm that there is a correlation between radicalization and extremism, and does self-dehumanization on group and individual level influence the dynamics between political extremism and radicalization? The study was conducted through an online survey disseminated via social media platforms and student-oriented media. LÄS MER

  2. 2. Förtroendeskapande online : följares syn på influencers och politisk aktivism

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Avendano; Hanna Kjellgren; [2024]
    Nyckelord :Digital aktivism; influencer; autenticitet; publikstudier; förtroende; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Förtroendeskapande online: Följares syn på influencers och politisk aktivism” är författad av Hanna Kjellgren och Olivia Avendaño på fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I uppsatsen genomförs en publikstudie utifrån ett autenticitetsperspektiv om hur sociala medieanvändare uppfattar influencers politiska aktivism i sociala medier mot bakgrund av deras växande roll som opinionsbildare de senaste åren. LÄS MER

  3. 3. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Persson Hansson; [2024]
    Nyckelord :Hbtq; diskriminering; psykisk hälsa; ohövlighet på arbetsplatsen; coping; LGBTQ; discrimination; mental health; workplace incivility; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER

  4. 4. "En grupp av sådana människor, vilkas möjlighet till att föröka sig framträder som en uppenbar social, ekonomisk och medicinsk meningslöshet" - En tematisk analys av synen på psykisk ohälsa i svenska dagstidningar år 1934, 1995 samt 2020

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Alexandra Wetterberg; Ella Randén; [2024]
    Nyckelord :stigma; mental illness; mental health; media; newspaper article; social work; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how mental illness was portrayed and stigmatised in media in 1934, 1995, and 2020. To research this we did a qualitative thematic analysis where we examined newspaper articles from the chosen years. We sourced our articles from Kungliga Bibliotekets online archive and Mediaretriever. LÄS MER

  5. 5. Digitaliseringens påverkan på kundrelationer: En jämförande studie mellan banken och dess kunders perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Bleona Iberhysaj; Yamama Mawed; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital transformation; banks; customer relationship; customer satisfaction; customer loyalty and trust.; Digitalisering; digitaliserings transformation; bank; kundrelationer; kundnöjdhet; kundlojalitet och förtroende.;

    Sammanfattning : Digitaliseringsfenomenet har inneburit ett ändrat kundbeteende gällande hur kunder numera väljer att hushålla och förvalta sin ekonomi. I och med det ändrade kundbeteendet väljer banker att distribuera många av deras finansiella tjänster digitalt. LÄS MER