Sökning: "online-identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet online-identitet.

  1. 1. Influencers, social jämförelse och kroppsuppfattning : En kvantitativ studie om kopplingarna mellan influencers på Instagram, social jämförelse och kroppsuppfattning hos kvinnor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Sara Lovisa Magdalena Svensson; Elsa Scilla Skogsborg; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencers; social jämförelse; kroppsuppfattning; INCOM; BESAA;

    Sammanfattning : I takt med Instagrams ökade popularitet har även det nya yrket influencer vuxit fram. En influencer delar personlig information i syfte att skapa en online-identitet som fungerar som ett varumärke. Deras bilder är ofta idealiserade, en sorts innehåll som har visat sig korrelera med att fler sociala jämförelser görs. LÄS MER

  2. 2. Fenomenologi och smartphones i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Toll; [2020]
    Nyckelord :Fenomenologi; Bildundervisning; Smartphone; Social media; Fear of missing out; Nomophobia;

    Sammanfattning : I föreliggande litteraturöversikt behandlas bakomliggande fenomen till oreflekterat samt problematiskt smartphonebruk hos elever. Syftet med litteraturöversikten är att undersöka bakomliggande fenomen ur ett fenomenologiskt perspektiv och att synliggöra potentialen för ett fenomenologiskt förhållningssätt i bildundervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Det kanske är för att hon är så himla snygg eller för att hon har så bra kropp” : en kvalitativ studie om elevers syn på kroppsideal

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Younas Haji; David Isakson; [2020]
    Nyckelord :kroppsideal; sociala medier; ungdomar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur ungdomar i åldern 14-17 år upplever och förhåller sig till kroppsideal i sociala medier. Detta är en kvalitativ studie där intervju har använts som metod. Deltagarna är ungdomar på grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Att vara relevant på sociala medier : En kvalitativ studie om hur människor presenterar sig själva på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexandra Jerome; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; relevans; fasad; grupptillhörighet; presentation; press;

    Sammanfattning : Sociala medier som datorförmedlad kommunikationsform online har 83 procent av den svenska befolkningen tagit sig an. Denna kommunikationsform har förändrat sättet som individer inte-ragerar med varandra samt hur de väljer att presentera sig själva. LÄS MER

  5. 5. Från konkurrent till kollega : En kvalitativ studie somundersöker hur två företags identiteter vid uppköpkan slås samman till en gemensam online-identitet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Brändström; Johan Jakobsson; [2017]
    Nyckelord :Identitetsbildning; webbdesign; online-identitet; grafisk webbprofil; företagsförvärv; företagsidentitet; varumärke;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to investigate how a common web-identity can be conveyed on a website when a company is being bought through acquisition. The specific examination is performed on the website of Donald’s foto after their acquisition of Torins in Borås. LÄS MER