Sökning: "onlinerecensioner"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet onlinerecensioner.
1. Vem avgör, du eller eWOM? : En kvalitativ studie om hur electronic word of mouth påverkar konsumenters köpbeslut med fokus på onlinebokningar av hotell
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om eWOM:s inflytande på konsumenters köpbeslut när de bokar ett hotell online samt betydelsen av konsumenternas uppfattning av recensioners trovärdighet. Teori: Studien utgår från teorier om köpbeslutsprocessen, elektronisk word of mouth (eWOM), onlinerecensioner, eWOM på sociala medier och trovärdighet inom eWOM. LÄS MER
2. Från eWOM till köpintention : En studie om hur valens och argumentkvalitet i en recension påverkar konsumentens köpintention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Från eWOM till köpintention – En studie om hur valens och argumentkvalitet i en recension påverkar konsumentens köpintention Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi Författare: Tobias Fält & Viktor Hamwi Handledare: Jonas Kågström Datum: 2019 - januari Syfte: Syftet är att analysera vilken roll valens och argumentkvalitet i en restaurangs onlinerecensioner har för påverkan på konsumentens köpintention. Metod: Studien använder sig av en kvantitativ forskningsmetod med en webbaserad enkätundersökning som grund för det insamlade materialet. LÄS MER
3. Why consumers engage in eWOM : motivation to conduct research online and post online reviews
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The purpose of this study was to provide a better understanding why consumers conduct research online and post online reviews. This was achieved by finding relationships between the two phenomena presented above. The study used a cross-sectional design since little was known about the relationships within the chosen research area. LÄS MER
4. Från passiv konsument till aktiv producent : En studie kring sambandet mellan användbarhet och motivation med användargenererat innehåll i fokus.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Många av de mest populära webbtjänsterna på internet idag bygger på ett användargenererat innehåll, stora aktörer såsom FaceBook, Instagram, YouTube, reseapplikationer, diverse bloggportaler och wiki-sidor vore inget utan sina användare. Tidigare forskning visar dock att det bara är en liten del av användarna som faktiskt är aktiva bidragare, majoriteten av besökarna är mer intresserade av att läsa vad andra skriver istället för att själva bidra. LÄS MER
5. Consumer trust in online reviews : a communication model perspective
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Konsumenter använder och förlitar sig i allt större utsträckning på andras åsikter som lagtsupp på recensionssidor på nätet. Nyligen har dock skandaler uppmärksammat förekomsten avmanipulation av recensioner vilket lett till att recensionssajters trovärdighet kan ifrågasättas. LÄS MER