Sökning: "onomatopoetiska"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet onomatopoetiska.

  1. 1. Varför påminner Visual Vernacular om filmiska uttrycksätt? : En studie inom konstnärlig teckenspråkstext

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Mindy Drapsa; [2022]
    Nyckelord :creative sign langauge; visual vernacular; real space blend;

    Sammanfattning : I denna studie tittar jag på vilka filmiska särdrag som förekommer i konstnärlig teckenspråkstext, Visual Vernacular, ur en kognitiv beskrivningsmodell för teckenspråk (Liddell 2003) som utgångspunkt för att öka förståelsen om Visual Vernaculars unika uppbyggnad. Tre Visual Vernacular-texter, från Amerika, Italien och Polen tas med till denna studies analysarbete vilket skett via annotering och ett urval av Visual Vernacular-segment för att finna kopplingar till filmiska uttrycksmedel. LÄS MER

  2. 2. Hur känns det? Rytm i Kristina Sandbergs Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Lisa Lundström; [2021]
    Nyckelord :Rytm; Kristina Sandberg; Maj-trilogin; rytmteori; form; rytmperception; prosarytm; biorytm; interpunktion; ledmotiv; stilistiska verkningsmedel; tystnad; paus; komposition; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Majs liv med böckerna Att föda ett barn (2010), Sörja för de sina (2012) och Liv till varje pris (2014) är ett stycke episk diskbänksrealism som samtidigt formmedvetet leker med prosakonstens konventioner i syfte att skapa rytm. Denna masteruppsats undersöker, genom en fyrdelad analys, rytmskapande på flera olika nivåer i text. LÄS MER

  3. 3. För- och nackdelar med tecknade serier i skolundervisningen och lärares syn på dessa -En litteraturgenomgång och empirisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lejla Basic; Sandy Raheb; [2021]
    Nyckelord :Tecknade serier; serielitteracitet; onomatopoetiska ord; undervisning; skolvärlden; skolämnen; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar dels svensk forskningslitteratur där det utvalda materialet i litteraturgenomgången består av nio olika forskare och författare, dels kvalitativa intervjuer med fyra verksamma lärare i Östra Mellansverige. Den utvalda litteraturen består av fyra fysiska böcker, tre examensarbeten, en digital textbok och en artikel. LÄS MER

  4. 4. Att flytta periferin mot mittpunkten: riktningsekvivalens och representationell rättvisa i översättning från japanska till svenska : En partiell översättning från japanska till svenska med en översättningsteoretisk kommentar av IMAMURA Natsukos bok, Kvinnan i den lila kjolen (むらさきのスカートの女, Murasaki no sukaato no onna)

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Therése Liberman; [2020]
    Nyckelord :Japanese; Swedish; directional equivalence; representational justice; similarities; culture-specific concepts; onomatopoeia; loanwords; Japanska; svenska; riktningsekvivalens; representationell rättvisa; likhet; kulturspecifika uttryck onomatopoesi; låneord;

    Sammanfattning : Den här magisteruppsatsen består av en partiell översättning från japanska till svenska av IMAMURA Natsukos bok Kvinnan i den lila kjolen samt en översättningskommentar med fokus på kulturspecifika kategorier uttryckt i det japanska språket som egocentriciteten och andra kulturspecifika element i den japanska texten, de beskrivande onomatope (onomatopoetiska och mimetiska uttryck), och de västerländska låneordens förskjutningar (shifts) i en översättning. Dessa kategorier kan upplevas som svåra att översätta mellan två språk som ligger långt ifrån varandra. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivundervisning genom tecknade serier : En intervjustudie om undervisningsmetoder i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; [2020]
    Nyckelord :Multimodal teaching; comics; literature genres; reading and writing teaching; Multimodalt lärande; tecknade serier; litteraturgenrer; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagoger motiverar användandet av tecknade serier i läs- och skrivundervisningen, samt undersöka vilka undervisningsmetoder som använts då elever har läst och skapat tecknade serier. Vidare har möjligheter och svårigheter med att använda tecknade serier i undervisningen undersökts. LÄS MER