Sökning: "ontologi epistemologi"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden ontologi epistemologi.

  1. 1. Marknadssegmentering i modern marknadsföring : En kvalitativ studie om hur segmenteringsstrategier påverkas av förändringar i samhällsnormer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Paulina Kristiansson; Linn Hasselgren; [2019]
    Nyckelord :Marknadsföring; generation x; segmentering; psykografisk; förändring i marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Denna studie började som en kvalitativ deduktion där vi ville skapa en förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som har starkt inflytande på generation X och om de skiljer sig från andra ålderssegment. I och med digitaliseringen och sociala mediers uppkomst har klassisk marknadsföring förändrats de senaste två decennierna. LÄS MER

  2. 2. Lämplighet inom förskolläraryrket : En kritisk diskursanalys och forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nils Eriksson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka sju vetenskapliga artiklars framställningar av en lämplig respektive olämplig förskollärare. Studien utgår ifrån ett kritiskt teori- och forskningsperspektiv med en relativistiskt orienterad ontologi och epistemologi. LÄS MER

  3. 3. "Jag ska ju hitta en balans i det" : - En kvalitativ studie om mellanchefers förväntningar, rollkonflikter och handlingsstrategier i balansen mellan arbetsliv och privatliv.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi; Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Joar Wennberg; Linda Carlqvist; [2018]
    Nyckelord :chefer; gränslöst arbete; förväntningar; rollkonflikt; strategier; roller; segmentering; integrering;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka mellanchefers förväntningar, rollkonflikter och handlingsstrategier i balansen mellan arbetsliv och privatliv. För att undersöka detta utgår vi från frågeställningarna: Vilka förväntningar upplever mellanchefer på sig själva? Vilka rollkonflikter kan uppstå genom förväntningarna? Hur hanterar mellancheferna rollkonflikterna? Studiens vetenskapliga utgångspunkter grundar sig i konstruktionistisk ontologi och hermeneutisk epistemologi. LÄS MER

  4. 4. Från kris till kunskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Kajsa Ulfsdotter; Hanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Organisationslärande; kriskommunikation; efterkrisfasen; digitala medier; meningsskapande; single och double loop-lärande; resiliens; terrorism; Polismyndigheten; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka efterkrisfasen hos Polismyndigheten, och hur Polisen har dragit lärdomar från terrordådet på Drottninggatan den 7 april 2017. Vidare undersöktes även hur lärdomarna har kommunicerats inom organisationen samt vilken syn Polisen har på kommunikation och lärande i digitala medier. LÄS MER

  5. 5. Gröna Etiketter - Ett fruktlöst budskap?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för service management och tjänstevetenskap

    Författare :Johanna Furulind; Elin Jansson; [2017]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; hållbar marknadsföring; hållbara plagg; hållbara material; gröna etiketter; grön märkning.; Business and Economics; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med arbetet är att utifrån ett konsumentperspektiv skildra hur detaljhandlare inom den svenska modebranschen kan använda hållbar marknadsföring för att uppmuntra kunder att välja hållbara plagg i sin konsumtion. Huvuduppgiften är att kritiskt granska den bevisat ineffektiva gröna märkningen av modeplagg som ska indikera ett bättre miljöval, för att sedan undersöka hur skepticismen kan motverkas. LÄS MER