Sökning: "ontologiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ontologiskt perspektiv.

  1. 1. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  2. 2. Unga ledare - En kvalitativ studie om hur unga ledare etablerar ledarskap i relation till äldre anställda

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Murgård; Kasper Bassøe Rehnström; Anton Persson; [2022]
    Nyckelord :Unga chefer; Prototypikalitet; Legitimitet; Social identitetsteori; Implicit ledarskapsteori; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Unga ledare - En kvalitativ studie om hur unga ledare etablerar ledarskap gentemot äldre anställda Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i Organisation på Kandidatnivå Författare: Kasper Bassøe Rehnström, Hugo Murgård och Anton Persson Handledare: Christine Blomquist Fem nyckelord: Unga chefer, Prototypikalitet, Legitimitet, Social identitetsteori, Implicit ledarskapsteori Forskningsfråga: Hur etableras unga chefers ledarskap i relation till äldre medarbetare? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur unga chefer ur ett identitetsperspektiv upplever rollen som ledare över personer som är äldre än dem själva för att kunna analysera hur de utövar sitt ledarskap. Metod: En kvalitativ studie har gjorts för att kunna besvara vår frågeställning och syfte. LÄS MER

  3. 3. CSR communication within controversial businesses - a closer look at the fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Isac Almqvist; Lucas Holmqvist Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :CSR; CSR communication; Minimise harm and Maximise good; brand identity; brand communication; fast fashion; strategic communication. CSR; CSR-kommunikation; varumärkesidentitet; varumärkeskommunikation; strategisk kommunikation.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Our planet is facing severe climate crises and the global companies are those who have the opportunity to make the biggest impact on how this will unfold in the future. The aim of this thesis is to gain a deeper understanding of how companies within questioned businesses are managing their CSR-communication and communicating their responsible initiatives and engagements on social media. LÄS MER

  4. 4. Vikten av de oskrivna reglerna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Söderberg; John Söderberg; David Weiler; [2021]
    Nyckelord :Distansarbete; normer; interaktione; kommunikation; digitala kommunikationsmedel; Teleworking; norms; interactions; communication; digital communication channels; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: The Importance of the Unwritten Rules Seminar date: 15th of January 2021 Course: FEKH49, Business Administration: Bachelor’s degree Project in Organization, Undergraduate level, 15 credits Authors: Alice Söderberg, John Söderberg, David Weiler Supervisor: Nadja Sörgärde Five Key-words: Teleworking, norms, interactions, communication, digital communication channels Purpose: The purpose of this study is to nuance previous research regarding how interactions are affected by teleworking by examining how the employees at Översättningsbolaget experience changes in the interactions they have with their colleagues due to teleworking and which norms that could affect this. Research question: How do the employees at Översättningsbolaget experience that the interactions they have with their colleagues have changed due to teleworking and which norms could affect this? Theoretical perspective: The study’s theoretical perspective consists of previous research on interactions, what teleworking is and how teleworking affects interactions between colleagues and the consequences this entails. LÄS MER

  5. 5. Att tala är silver men att tiga likaså: En kvalitativ studie om konsumenters resonemang kring CSR-kommunikation inom fast fashion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ebba Karlsson; Hanna Källerteg; [2021]
    Nyckelord :CSR; CSR-kommunikation; CSR-samarbeten; digital kommunikation; konsumentansvar; konsumentperspektiv; fast fashion; fast fashion-varumärke; CSR communication; CSR collaboration; digital communication; consumer responsibility; consumer perspective; fast fashion brand; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine how current and potential consumers of H&M, a fast fashion brand, interpret digital communication regarding their CSR collaboration with the organization WWF. Two brands whose operations contradict. LÄS MER