Sökning: "opera"

Visar resultat 6 - 10 av 304 uppsatser innehållade ordet opera.

  1. 6. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Maja Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Opera; audition; Stanislavskij; Le nozze di Figaro; der Freischütz; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER

  2. 7. En musik- och textanalys av dramatiska nycklar i operan Im Treibhaus  : Intermodala relationer i en multimodal gestaltning 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatic keys; multimodal narrativ; musical narrativ functions; intermodal relations; guided listening experiance; listening strategies; structured listening; parallel listening; music analysis; text analysis; collaboration; word and tone conflict; communication; meaning creation; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser; Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatiska nycklar; multimodalt berättande; musikaliska berättarfunktioner; intermodala relationer; guidad lyssnaruppplevelse; lyssnarstrategi; strukturerat lyssnande; parallellt lyssnande; musikanalys; textanalys; samverkan; ord- och tonkonflikt; kommunikation; meningsskapande; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka musiken och textens relation i operan Im Treibhaus från 2021 och titta på hur de samverkar och kommunicerar med varandra och utifrån det titta på vad det skapar för relation mellan de och hur det påverkar dramat. Genom operans historia har en ord- och tonkonflikt genererat flitigt om vilken av musiken eller texten som borde anses som mest rättmättigbärare av dramat, musiken eller texten? Majoriteten av åsikterna har av anpassliga åsiktsbärare för ämnet delat in musik respektive text i två läger där de ställs mot varandra. LÄS MER

  3. 8. Reception of Antiquity in18th century Opera : A Study of Divine Elements in the Story of Alcestis

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Filip Swital; [2023]
    Nyckelord :5th century B.C. Athenian theatre; 18th century opera; divinity; enlightenment; reformed opera; Atensk teater under 400-taket f.Kr.; 1700-talsopera; upplysningstid; reformerad opera;

    Sammanfattning : The story of Alcestis is an interesting case of divine agency pervading the narrative and the characters in the play. It intimately concerns the mortal players, who, though largely powerless in the struggle, are central to the story. LÄS MER

  4. 9. "How gratifying for once to know that those above will serve those down below!" : En föreställningsanalys av det gotiska i Kungliga Operans uppsättning av musikalen Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2023)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anna Strömbom; [2023]
    Nyckelord :Gothic; Sweeney Todd; Stephen Sondheim; Performance Analysis; Musical; Opera;

    Sammanfattning : In the spring of 2023, Kungliga Operan in Stockholm, Sweden premiered their production of Stephen Sondheim's famous musical Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street. This study aims to analyze this production in regards to Mattias Fhyr's definition of the Gothic. LÄS MER

  5. 10. An investigation of challenges in learning an opera role

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Antonia Neld; [2023]
    Nyckelord :Opera; Baroque opera; Musical performance;

    Sammanfattning : From August 2022 to May 2023, I participated in a student production of Cavalli’s La Calisto, and my part in the production was the role of Diana. This thesis investigates the specific challenges of the role, and in consequence how I resolved those challenges. LÄS MER