Sökning: "opinionsbildning reklam"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden opinionsbildning reklam.

  1. 1. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER

  2. 2. SPONSRAD VÄNSKAP En studie om reklam i podcasts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Isaksson; Sahra Sääf; [2016-09-08]
    Nyckelord :content marketing; Podcasts; reklam; attityder; uses and gratifications; opinionsbildning;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts. Teori: Uses and gratifications, teorier om attityder, opinionsbildning samt tvåstegshypotesen. LÄS MER

  3. 3. Ett tyst beslut

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Malin Stääf; [2011-02-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Ett tyst beslut - Om hur politisk TV-reklam blev tillåtet i Sverige Författare: Malin Stääf Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2010 Handledare: Bengt Johansson Uppdragsgivare: JMG, Göteborgs Universitet Sidantal: 38 sidor (17801 ord) inklusive bilagor Syfte: Studiens syfte är att beskriva och förklara hur det gick till när politisk TVreklam blev tillåtet i Sverige. Detta undersöks utifrån politiska, ekonomiska och teknologiska förutsättningar Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Öppet politiskt material i form av statliga utredningar, beslut, betänkanden, motioner och protokoll. LÄS MER

  4. 4. Öppna arenor och slutna rum : några kommunikationskonsulter i Dalarna ser på opinionsbildning

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Helene Persson Grafman; [2006]
    Nyckelord :opinionsbildning; PR; lobbying;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lokala kommunikationskonsulter i Falun/Borlänge-regionen ser på opinionsbildning via professionella konsulter. De centrala begrepp som avhandlas är PR, opinionsbildning och lobbying.Den teoretiska ram som omger undersökningen består av de teoribyggen som skapats av Jürgen Habermas, James E. LÄS MER

  5. 5. Att göra reklam för reklamen : Reklambranschens opinionsbildning 1965-1977

    Magister-uppsats, Historiska institutionen

    Författare :Michael Funke; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER