Sökning: "opinionsbildning teori"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden opinionsbildning teori.

  1. 1. ”DET ÄR INGENTING EN VANLIG SVENSSON SKA HÅLLA PÅ MED” - En diskurspsykologisk analys av hur individer engagerade i utom-parlamentariska politiska rörelser förstår det politiska systemet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Pontus Paulin Hugo; [2022-05-02]
    Nyckelord :representativ demokrati; subpolitik; nya sociala rörelser; framing of political opportunities; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Arbetet syftar till att bidra med kunskap kring hur samhällsmedborgare förstår det politiska systemet i dagens Sverige, med utgångspunkt i debatten kring klimatomställning och hur utom-parlamentariska politiska rörelser som kan kopplas till den debatten tenderar rikta sina krav direkt mot den parlamentariska politiken. Forskningsfrågorna intresserar sig konkret för hur dessa individer upplever sina egna påverkansmöjligheter respektive den parlamentariska politikens handlingsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Affärsmodeller för en cirkulärekonomi : En studie om utmaningarna i cirkulära affärsmodeller

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Adolfsson; Rebecca Duvernoy Segelsjö; Alice Lundberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idag växer behovet av att hushålla jordens resurser med ett effektivt resursutnyttjande och ett mindre avfallshantering. Detta har bland annat resulterat i begreppen cirkulär ekonomi och cirkulära affärsmodeller som syftar till att möjliggöra ett kretslopp av jordens begränsade resurser. LÄS MER

  3. 3. Rädda Barnen och kampen om uppmärksamheten : en kvalitativ textanalys av Rädda Barnens kampanj för att hämta hem de svenska barnen från Syrien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nadine Stofkoper; Tilde Ögaard; [2019]
    Nyckelord :Rädda Barnen; opinionsbildning; frivilligorganisationer; agenda-setting; preferred reading; retorisk analys; semiotisk analys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här fallstudien undersöker hur Rädda Barnen arbetar opinionsbildande i sin kampanj för att få hem de svenska barnen med föräldrar som har IS-kopplingar från Syrien. Studien har gjorts i syfte att få förståelse för hur Rädda Barnen använder sig av medier för att bedriva sitt kampanjarbete och sätta sig själva och de frågor de bedriver på agendan. LÄS MER

  4. 4. VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Molly Bergvall; Linnea Hjärn; Olivia Pernefors; [2018-09-12]
    Nyckelord :Youtube; youtubers; influencers; unga; påverkan; identitet; attityder; värderingar.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencers på Youtube. Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om opinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet och identifikation samt tredjepersonseffekten. LÄS MER

  5. 5. "EN LAJK KAN BETYDA TUSEN ORD" En kvalitativ studie om hur unga upplever Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Boberg; Jacob Hammar; [2018-02-12]
    Nyckelord :Uses and gratifications; social media; instagram; gratification sought; gratification obtained; interactivity; qualitative interviews; feature; control; function.;

    Sammanfattning : Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Grundnivå Ht 2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidor: 47 Ord: 19 032 Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur unga upplever Instagram. Teori: Uses & gratifications Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Elva kvalitativa samtalsintervjuer med respondenter i åldrarna 19-25 år. LÄS MER