Sökning: "opportunistic behaviour."

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden opportunistic behaviour..

  1. 16. Vad är en hållbar bank? : En kvalitativ studie om hur en mångtydig definition av begreppet hållbarhet påverkar banksektorn och dess aktörer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Vestin; Chien Le; [2018]
    Nyckelord :Banks; sustainability; transaction costs; asymmetric information; opportunistic behaviour.; Banker; hållbarhet; transaktionskostnader; asymmetrisk information; opportunistiskt beteende.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns idag ett stort utbud av banker på den svenska marknaden och den allmänna diskussionen påvisar att intresset för att välja en hållbar bank ökar från samhället. I dagsläget har merparten av bankerna i det svenska samhället implementerat sin egen hållbarhetspolicy, med egna riktlinjer och kravställningar de skall följa, samt en beskrivning om vilka principer de sägs stå bakom. LÄS MER

  2. 17. Coopetition in Industry Associations : A Study of Scandinavian Outdoor Group

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erika Granqvist; Alex Mugrauer; [2018]
    Nyckelord :Coopetition; industry associations; tensions; balancing; third party role; network; co-branding; sustainability;

    Sammanfattning : Coopetition - the simultaneous pursuit of cooperation and competition, is a paradoxical situation where the pooling of resources has the potential to create greater advantages compared to if the involved actors solely compete. Previous research shows that coopetition is a difficult strategy to pursue due to the tensions arising from the paradox. LÄS MER

  3. 18. Earnings Management genom Oförklarliga Periodiseringar : En studie om resultatmanipulation i svenska företag vid nyemission

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mikaela Kindberg; Nadine Nimer; [2018]
    Nyckelord :Accrual-Based Earnings Management; Seasoned Equity Offerings; Creative Accounting; Opportunistic behaviour; Information asymmetry; Accounting Theory; Investors; Tax Law; Earnings Management genom Oförklarliga Periodiseringar; Nyemission; Kreativ Redovisning; Opportunistiskt Beteende; Informationsassymmetri; Redovisningsteori; Investerare; Skattelagstiftning;

    Sammanfattning : I tidigare studier har det framkommit att amerikanska företag manipulerar sina finansiella räkenskaper inför en nyemission med hjälp av Earnings Management genom oförklarliga periodiseringar. Detta görs i syfte att reflektera en bättre bild av företagets finansiella ställning gentemot hur det i verkligheten ser ut. LÄS MER

  4. 19. Backsourcing intellectual capital : Is the damage already done, or can it be prevented?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Andersson; Pontus Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Backsourcing; intellectual capital; outsourcing; knowledge-intensive firm;

    Sammanfattning : In a globalized world where competition has risen, it has become more and more popular for companies to outsource non-core activities. The main reasons for doing so are due to cost reductions, improving organizational focus, better flexibility and improve product quality, delivery and service. LÄS MER

  5. 20. Eldrimner Mathantverk : a collective brand for artisan produced food items

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :artisan food production; artisan food producers; branding; certification system; collective asset; collective brand; coordination mechanisms; small-scale food producers; social capital; quality label;

    Sammanfattning : Although mass production of undifferentiated commodities dominates the market for food products, a shift has turned consumers’ interests towards alternative food chains with a focus on quality attributes, origin and a stronger control and guarantee. But as the variety of food products expands, consumers require more information in their purchase situations. LÄS MER