Sökning: "opportunistiskt"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet opportunistiskt.

  1. 1. Identifiering och utvärdering av värdedrivare under komplexa tjänsteleveranser : En fallstudie av kollektivtrafikleveranserna vid Trafikförvaltningen, Region Stockholm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Markus Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :value drivers; value factors; service deliveries; customer value; value in use; Värdedrivande faktor; värdedrivare; tjänsteleveranser; kundvärde; användningsvärde;

    Sammanfattning : Offentligt upphandlade tjänster omsätter omkring 800 miljarder SEK per år och står för omkring 20% av Sveriges BNP. Offentlig upphandling av tjänster står för omkring 43% av alla offentligt upphandlade affärer vilket gör upphandling av tjänster en vanligare typ av affär än upphandling av produkter. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Olsson Dahl; Amanda Ek; [2023]
    Nyckelord :Personality; Personality dimensions; Returns; Return behavior; Big-Five model; Opportunistic return behavior; Legitime return behavior; Personlighet; Personlighetsdimensioner; Returer; Returbeteende; Femfaktorteorin; Opportunistiskt returbeteende; Legitimt returbeteende;

    Sammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER

  3. 3. Konsten att skapa engagemang och förtroende i konsultföretags kundrelationer : En kvalitativ studie om konsultföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oscar Eksberg; Hannes Freij; [2023]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; KMV-modellen; Engagemang; Förtroende; Konsultföretag;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor:- Hur skapar konsultföretag förtroende i kundrelationer?- Hur skapar konsultföretag engagemang i kundrelationer? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsultföretag kan skapa och bevara relationer till deras kunder. Utifrån en teoretisk referensram vill vi identifiera hur konsultföretag arbetar med att skapa förtroende och engagemang till deras kunder och vad som leder till en långsiktig kundrelation. LÄS MER

  4. 4. Verksamhetsstyrning i ägarledda bolag som genomgår en förändring : En kvalitativ studie av erfarenheter och perspektiv på hur verksamhetsstyrning förändras vid ett skifte av vd inom små till medelstora bolag.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Nora Fernholm; Filippa Lundmark; [2023]
    Nyckelord :chief executive officer; CEO turnover; change of CEO; external CEO; owner-led governance; corporate governance; owners; board of directors; agency theory; stewardship theory; co-ownership; cooperatives; modern goal-oriented management; traditional goal- oriented management; small to medium-sized enterprises; growth stage and change.; vice direktör; Ceo turnover; skifte av vd; extern vd; ägarlett styre; verksamhetsstyrning; ägare; styrelse; agentteorin; stewardshipteorin; delägarskap; kooperativ; modern målstyrning; traditionell målstyrning; små till medelstora bolag; tillväxtfas och förändring.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Inom organisationer är vd:n ett hett och debatterat samtalsämne när det kommer till verksamhetsstyrning. Inom små till medelstora verksamheter är det inte ovanligt att ägaren är både ägare och vd för verksamheten, vilket betecknas som ett ägarlett företag. LÄS MER

  5. 5. Resultatjustering genom goodwill

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Isabelle Alvarsson; Edvin Izetovski; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; goodwill impairment; CEO; equity incentives; accounting choices; earnings management; gender; Agency theory; Positive accounting theory; Upper echelon theory; Nasdaq Stockholm; Goodwill; goodwillnedskrivning; VD; aktieincitament; redovisningsval; resultatjustering; resultatmanipulering; kön; Agentteori; Positiv redovisningsteori; Upper echelon theory; Nasdaq Stockholm.;

    Sammanfattning : När IFRS 3 gavs ut 2005 innebar detta att företag årligen skall pröva nedskrivningsbehovet enligt IAS 36 och överge den gamla avskrivningsmetoden. Detta innebar att företagsledare nu skulle bedöma huruvida det fanns ett nedskrivningsbehov för företagets goodwill, och bedömningen företagsledare skall utföra enligt IAS 36 medför subjektivitet och således även godtycke. LÄS MER