Sökning: "orättvis lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden orättvis lärare.

  1. 1. “Två lärare på en hel klass ser mer än en lärare på en halv klass” : En kvalitativ studie om vilket arbetssätt högstadielärare anser passa bäst i undervisning av idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Anna Wahlström; Emma Magnusson; [2021]
    Nyckelord :tvålärarsystem; enlärarsystem; likvärdig undervisning; sambedömning;

    Sammanfattning : I den här studien analyseras och presenteras vad idrottslärare på högstadiet anser att arbetssätten enlärarsystem och tvålärarsystem har för olika för och nackdelar, samt om den likvärdiga undervisningen i ämnet påverkas av huruvida lärare väljer att bedriva sin undervisning. Trots att läraryrkets påfrestningar fortsätter att öka så väljer majoriteten av skolor att bibehålla ett enlärarsystem inom skolverksamheten, även om ett tvålärarsystem både kan ge lärare större förutsättningar till att undvika långtidssjukskrivningar, skapa trygghet vid bedömning och minimera en orättvis skolgång för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Elevers och lärares upplevelser av skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :John Eriksson; Fredrik Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att sammanställa hur elever och lärare i högstadie- ochgymnasieskolor uttrycker att de upplever undervisningen i skolämnet idrott och hälsa irelation till lärande, bedömning och betygsättning. Frågeställningarna som vi har valt attutgå från är följande:Hur uttrycker elever och lärare att de upplever undervisningen i idrott och hälsa?Hur uttrycker elever och lärare att de upplever lärande i idrott och hälsa?Hur uttrycker elever och lärare att de upplever bedömning och betygsättning i idrott och hälsa?Resultatet av kunskapsöversikten är sammanställt av kvalitativa studier som baseras pånationell forskning och ger därför ett inifrånperspektiv från högstadie- och gymnasieskolori Sverige. LÄS MER

  3. 3. Analfabeters hinder och möjligheter i sin SFI-utbildning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ashraf Nazar; [2020]
    Nyckelord :analfabetism; litteracitet; SFI; nyanlända; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers erfarenheter av hinder och möjligheter i sin SFI-utbildning med särskilt fokus på det stöd de fick till utvecklingen av sin läs- och skrivförmåga utifrån ramfaktorteorin. För att besvara detta användes en kvalitativ forskningsmetod där fem intervjuer genomfördes med nyanlända SFI-elever som saknar tidigare läs- och skrivkunskaper. LÄS MER

  4. 4. Hellre kär i en vampyr än homosexuell : Gymnasielärares redogörelse om potentiella meningserbjudanden, makt och litterär representation i skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Frida Uusitalo; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study was to, through an intersectional perspective, examine the potential meaning making from the chosen literature and how literary representation and asymmetry of power are treated in the L1 classroom according to L1 teachers. Research shows that identification in literature can be of importance to the reader’s well-being (jfr. LÄS MER

  5. 5. Det spelar ingen roll om jag misslyckas idag - nästa dag finns det en möjlighet för mig. En livsvärldsfenomenologisk studie av invandrade studerandes erfarenheter av skolgång i hemlandet och på folkhögskola.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rut Lindmark; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om och en ökad förståelse för den livsvärld studerande med utländsk bakgrund bär med sig från skolgång i sina hemländer in i studier på folkhögskola – med särskilt fokus på erfarenheter av att lyckas och misslyckas. Teori: Studien har den livsvärldsfenomenologiska teorin som grund. LÄS MER