Sökning: "orättvisa betyg"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden orättvisa betyg.
1. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER
2. Särskolebetygens funktion, hinder och möjligheter till likvärdighet i utbildning och delaktighet i samhället. : En studie om särskolans icke-juridiskt bindande betygens påverkan på likvärdig utbildning och delaktighet i samhället.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : AbstraktI föreliggande studie var syftet att fördjupa kunskaperna om huruvida särskolans ickejuridiskt bindande betyg påverkar särskoleelevers delaktighet i samhället och likvärdig utbildning. Ett särskilt fokus var att undersöka särskolebetygens funktion, möjligheter och hinder. LÄS MER
3. Svenska högstadieelevers syn på lärarens ledarskap : En kvalitativ studie om lärarnas påverkan på elevers attityder utifrån barnens perspektiv
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Lärarens ledarskap har visat sig ha en stor betydelse för elevernas motivation i skolan. Lärare som innehar goda ledaregenskaper har visat sig vara gynnsamt för elevernas akademiska prestationer. LÄS MER
4. Improved Programming Assignment Assessment with Grading Rubrics
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Oral assessment of lab assignments is a strong tradition in computer science courses at KTH and many other universities. The task of correctly assessing the students’ work tends to fall upon a teaching assistant (TA) who needs to be able to tell whether or not they actually understand the concepts covered by the lab. LÄS MER
5. Långvarig ogiltig frånvaro i gymnasieskolan : Hur upplever gymnasieelever med långvarig ogiltig frånvaro sin skolsituation
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av skolfrånvaro i Sverige är hög bland gymnasieelever. Skolfrånvaro är ett komplext fenomen med flera olika orsaker och kan leda till icke godkända betyg, arbetslöshet, utanförskap och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att beskriva hur gymnasielever med långvarig ogiltig frånvaro upplever sin skolsituation. LÄS MER